Tulpan Chantilly

De vita tulpanlökar jag planterade i höstas står nu i full blom. Jag har inte kvar förpackningen så jag vet inte deras namn men när jag kollar med Google Lens så ger den tre alternativ: Chantilly, Royal Virgin eller Hakuun.

Jag har just mätt den längsta blomman. Den är 70 cm hög så jag tror att det är en Chantilly. Chantilly betyder vispgrädde på franska och det stämmer fint. Den är vit som vispgrädde.

Jag har hämtat följande info från Internet:

1. Chantilly

  • Höjd: Kan bli mycket hög, ofta kring 70–100 cm.
  • Blomform: Enkel, elegant och vit.
  • Slutsats: Eftersom du har en tulpan som når 70 cm är det mycket troligt att det är en Chantilly. Den är känd för sin extrema längd.

2. Hakuun

  • Höjd: Cirka 50–60 cm.
  • Blomform: Stor, klarvit, bägarliknande och fyllig (Darwinhybrid).
  • Slutsats: Den är lite kortare och blommar något tidigare. 

3. Royal Virgin

  • Höjd: Cirka 40–50 cm.
  • Blomform: Skinande snövit, klassisk och med mjukt rundade kronblad (Triumftulpan).
  • Slutsats: Detta är den kortaste av de tre sorterna och blir sällan högre än 50 cm.

Cerise gifter sig fint med cerise

Jag köpte en pelargon häromdagen. Jag föll för den vackra färgen. Den ”gifter sig” fint med palettbladet intill. Nu är det tid att njuta av växternas vackra färger. Just nu sitter jag här uppe vid mitt stora bord och arbetar på dagarna och förbereder för resor på kvällarna så jag njuter av denna syn hela tiden. Växterna gör mig på gott humör.

Linnétagetes gläder mig

Jag fick julkort av en god vän i december. Hon hade även lagt fröer till linnétagetes i kuvertet. Det var fröer som hon tagit från sina egna tagetes. Jag har inte odlat denna växt tidigare men tycker att jag har lyckats riktigt bra. Jag sådde dem inomhus först och planterade sen ut dem. Nu njuter jag av blomsterprakten varje dag.

Denna sort heter Burning Embers (=brinnande glöd) och visst har den samma färg som brinnande glöd. Detta är en kulturarvssort av tagetes som har sitt ursprung i Carl von Linnés trädgård i Uppsala. Det vetenskapliga namnet är Tagetes Erecta.

Eftersom den är en ettårig sommarblomma måste jag ta fröer som jag kan så nästa år. Den kommer att blomma ända fram till frosten så nu kan jag glädja mig länge med denna vackra växt på min uteplats.

Pärlhyacinter, penséer och violer

Jag blir ibland osäker på om en blomma är en styvmorsviol, pensé eller något annat. Nu googlade jag och hittade följande text:

Alla penséer är violer men alla violer är inte penséer. Styvmorsviolen är upprinnelsen till en av våra mest älskade utplanteringsväxter – penséerna, Viola x wittrockiana. Genom korsning av styvmorsviol och andra violarter med större blommor har en mängd penséer med maffiga blommor i olika färger förädlats fram.

Så bra, då vet jag det! Den fina blomgruppen ovan fick jag av min vän Eva-Britt som var här i helgen. Jag njuter av den varje dag.

Hyacint Yellowstone slår nu ut i blom

Jag köpte tre gula hyacinter i en plastkruka och placerade dem i denna färgglada kruka som varit mammas tidigare. Jag gillar hyacinter och vad passar väl bättre än gula hyacinter nu när våren är i antågande. Nu slår blommorna ut och jag bara älskar dem. Yellowstone är namnet. Fortsättning kanske följer när alla hyacinter är i full blom. Detta ger mig glädje.

Missis Miley, Aladdin’s lamp och Twiggy

Jag köpte dessa dahliaknölar på Villa & Trädgårdsmassan i helgen. Jag har ett antal dahlior men kunde inte motstå dessa. De är ju så lätta att odla. Ner med knölarna i jorden och sen är det bara att vattna. Jag älskar dahlior och ser med glädje fram emot när de står i blom framåt augusti.

Dessa sorter heter Missis Miley, Aladdin’s lamp och Twiggy.

Min gerbera blommar om

När jag kom hem från Tyskland upptäckte jag att min gerbera hade knoppar som började slå ut. Vilken lycka! Jag tror inte att jag någonsin har lyckats få en gerbera att blomma om men nu händer det. När jag hade köpt den så blommade den bara någon vecka innan blommorna dog ut. Jag tyckte ändå att bladen var frodiga och fina så jag lät den stå kvar och nu är den grönskande som aldrig förr. Blomsterglädje! ❤️ 😃

Penséer planterade

Idag har jag haft en härlig hemmadag. Det har äntligen blivit lite varmare och man kan säga att det är vår på riktigt. Jag har planterat alla de penséer jag köpte på torget igår. Så har jag rensat bort allt ogräs från gruspartiet.

Nu behöver plantorna bara växa till sig lite så kommer de att lysa grant här uppe på kullen. Plantorna räckte till sex krukor totalt och dessa har jag nu placerat ut på olika ställen. Jag återkommer med bilder när plantorna blivit lite frodigare. Jag älskar de färgsprakande penséerna.

Julstjärnorna blommar för fullt

Mina julstjärnor är fortfarande fina och nya gröna blad skjuter fram. Jag vill inta slänga dem men vill göra det vårfint uppe. Jag har en hel del växter som går i en rosa-lila ton så nu har mina röda julstjärnor fått flytta ner till mitt röda vardagsrum. Där gör de sig fint även under våren och vem vet….kanske under sommaren också.

Jag minns när mamma och jag firade jul på Teneriffa. Det var julen 1998 och det var ett ljuvligt svenskt sommarväder. Stora röda julstjärnor blommade och vi gick runt i våra sommarkläder. Det var en speciell jul som jag minns med glädje så visst kan man ha julstjärnor även på sommaren, i alla fall här hos mig.