Idag har jag haft min första rosarievandring för säsongen. Mina vänner Yvonne och Bodil hade köpt biljetter och dök upp. Så roligt! Regn var utlovat, ja, t o m ösregn så jag var laddad med regnjacka men solen sken och det var varmt. Det blev en fin promenad i rosariet.
Efter vandringen tog vi en fika och njöt av allt vackert. Jag gick också till de vackra rhododendron som finns vid cykelvägen ner mot Vätterstranden. Nu är det tid att njuta.
Jag fick besök av kollegan Boye ikväll. Han ville förse mig med information och kartor över några för mig nya resmål, framför allt Heidelberg, 🇩🇪Strasbourg 🇫🇷 och La Route des Vins d’Alsace. Dessa resmål och många fler kommer vi att besöka på vår underbara Rhenkryssning, från Amsterdam till Basel den 25 juli – 2 aug. ⛴️ Vi kommer att åka nästan hela den farbara leden av Rhen, ca 900 km. Det ska bli helt underbart.
Det sjuder i reseblodet när jag får ta mig an nya kartor och platser. 😃 Jag har fått lära mig mycket nytt av Boye som är en mycket erfaren reseledare och guide sen många år tillbaka. 🚎 Wow, vilken kanonkväll det har varit!
Nu börjar det fyllas på med favoritplatser även uppe i norr i mitt Google Maps. 😄 Jag förbereder mig för fullt inför resan ”Nordkap med Lofoten”. Det kommer att bli en fantastisk resa och det är så mycket mer är Nordkap och Lofoten vi ska se under dessa 13 dagar.
Vi åker den 28 juni. Det finns möjlighet att stiga på längs med E4 så du behöver inte åka ner till Malmö först. Det är 8 platser kvar så än finns det möjlighet att anmäla sig men vänta inte för länge ifall du är intresserad av att följa med. Du kan läsa mer om resan här: https://www.scandorama.se/resor/nordkap-med-lofoten/
Idag lämnade vi Lelystad och MS Otello kl 07.00 efter fina dagar i Holland. Många härliga människor är med på vår resa. På bilden ovan ser vi bl a ett trevligt gäng kvinnor från Kalmartrakten som är på resa med sin syjunta. Det är roligt när gäster från mina hemtrakter är med. Vi har alltid några gemensamma vänner. Världen är liten.
🥰 En gruppresa är så mycket mer än en resa. Man träffar många olika människor och nya relationer skapas. Gruppdynamik är berikande. Så många snälla, rara och trevliga människor det finns! ❤️🍀😊
Samarbetet med min danske chaufför Michael har gått ypperligt. Han är en mycket trevlig person som kör tryggt och säkert. Jag känner mig oerhört tacksam och glad. Här ser ni oss efter förmiddagsrasten då vi serverat resans sista kaffe ur busscaféet.
Idag bär det iväg till Holland 🇳🇱 och jag leder min 21:a resa för Scandorama. Jag träffade finaste kollegorna Björn och Boye på Öresundsterminalen. Jag har fått en dansk chaufför som heter Michael 🇩🇰 och en sprillans ny buss från Danmark via vårt ägarbolag. Efter den välsmakande lunchen i Heiligenhafen vilar nu våra 54 (svenska) gäster och jag studerar mitt guidematerial medan Michael rattar bussen. Härliga tider! 😊 Inatt sover vi i Nordhorn i Tyskland nära gränsen till Nederländerna.
Det ljuva vardagslivet är riktigt skönt! 👍 Garderoben är nu uppdaterad med några blåa skjortor/pikétröjor jag fick på kickoffen i helgen. Nystrukna hänger de nu bland mina övriga skjortor. Visserligen tycker jag att de jag köpt själv är snyggast men det är ändå bra att ha några fler i beredskap.
Jag känner mig mer än redo att dra igång resesäsongen men jag får vackert vänta en månad ytterligare.
Ska du följa med mig till Nordkap och Lofoten i sommar? Jag kommer att leda en 13 dagars resa norröver, 28 juni – 10 juli. Jag känner mig taggad som aldrig förr. 🤩
Vi åker via Stockholm och Umeå mot Kiruna. Vi besöker världsarvet Gammelstads kyrkstad. På vår väg mot Norge stannar vi till i Jukkasjärvi. Via Abisko nationalpark och Torneträsk kör vi vidare mot Norska Harstad.
Vi besöker den exotiska ögruppen Lofoten, känt för sina dramatiska, branta berg som störtar ner i havet och pittoreska fiskebyar med röda stugor. Vi stannar bl a till i Lofotens Venedig, Henningsvær.
Sen bär det iväg till Tromsö som är världens nordligaste metropol, en liten storstad vid Norra ishavets strand, och känd som Nordens Paris. Där besöker vi den berömda Ishavskatedralen.
Om vädret tillåter åker vi på fågelsafari vid Nordkap. Det är den 5 juli och på kvällen besöker vi Nordkapsklippan där vi hoppas på att få se midnattssolen. ☀️ Då befinner vi oss på Europas nordligaste utsiktsplats.
Vi åker vidare till Sápmiparken där vi får ta del av samernas kultur. Vi åker söderut via Finland till Rovaniemi där tomten har sin hemvist. Vi besöker tomtebyn innan vi tar in på Santa’s Hotel Santa Claus. Vi åker till en renfarm där vi kommer att få inblick i hur renägarna och renarna lever sina liv. Där äter vi middag och får träffa renarna.
På vår väg genom Finland blir det några väl valda stopp och så får vi njuta av ett ödsligt landskap och en massa skog. 🤩 Det blir säkert skönt att vila lite grand efter allt vi varit med om. Vi sover en natt i Vasa och sista natten sover vi på färjan mellan Helsingfors och Stockholm. Sen bär det iväg söderut igen. Detta och mycket mer får du uppleva om du följer med på vår magiska resa. Vill du läsa mer om resan så klicka på länken: https://www.scandorama.se/resor/nordkap-med-lofoten/
När VD:n för vårt företag idag inledde kickoffen började han med dessa ord:
När resebakterien väl biter finns det inget känt motgift och jag vet att jag kommer att vara lyckligt smittad resten av mitt liv.
Jag tycker det var bra. Jag kan bara gå till mig själv. Visserligen har jag det bra hemma och trivs med livet men när jag får förfrågan om att leda en ny resa blir jag jätteglad. Det blir som en riktig glädjeboost för jag vet hur mycket jag njuter av att vara ute på reseuppdrag. Det bara är så. Jag kan inte förklara det.
När en grupp människor åker iväg tillsammans blir det en speciell dynamik i gruppen vilket är spännande. En bussresa blir så mycket mer än bara en resa. Oftast är det positiva, sociala och trevliga människor som åker på bussresor. De bjuder gärna på sig själva, skojar och skrattar. Jag har träffat många härliga människor på de resor jag varit reseledare för. Det blir många fina minnen tillsammans med mina resenärer. Jag delar några reseglimtar här.
Jag är oerhört tacksam för denna möjlighet att leda resor. Jag lever min dröm just nu och tänker fortsätta med det så länge jag har möjlighet till det.
Så här glad 😃 blir jag när jag tänker på årets resor men det är mååååånga veckor kvar till avfärd. Nu är det viloperiod men en sann reseledare förbereder sig alltid. 🤩 Jag köpte ett par böcker om Sverige 🇸🇪 och Norge 🇳🇴. Man vet aldrig vad som komma skall och då är det bra att vara förberedd och kunna lite av varje innan man djupdyker i resmålet.
Jag känner ett riktigt sug efter att få sätta mig ner och studera och göra nytt guidematerial och även uppdatera det gamla.
Kolla här alltså! Vilka schysta lirare! 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 Nya Scandoramakatalogen har kommit och här har ni några av oss Scandoramaguider och chaufförer. Fotot på oss guider togs i april 2025 då vi var i den underbara blomsterparken Keukenhof i Holland, Nederländerna.
Jag blev riktigt uppmuntrad när jag läste texten de skrivit om oss. Inte utan att jag känner tacksamhet över att arbeta som reseledare och guide på just Scandorama.
På förmiddagen gjorde vi en utflykt till Vercorsmassivet. Vi började med ett besök i Pont-en-Royans, en medeltida stad som ligger vid en kalkstensklyfta där man kan se hus som på 1500-talet har byggts in i berget. Det kan se ut som om marken under många av husen i den här byn har eroderats bort och lämnat husen farligt hängande över stupen men i verkligheten byggdes de avsiktligt på detta sätt. Det gjorde man för att maximera platåns begränsade utrymme eftersom platsen skapades för att underlätta en livlig virkeshandel.
Även här finns det mysiga miljöer. Jag fann denna vackra trappa.
Här ser vi en trevlig väggmålning. Vi ser också ortens kyrka skymta fram.
Vi körde en liten runda och vårt nästa stopp blev i Saint-Nazaire-en-Royans. Där finns en ståtlig bro som byggdes i slutet av 1800-talet. Under sommaren finns det möjlighet att åka upp i bron men nu är det stängt för säsongen. Vi fick ändå underhållning för Räddningstjänsten var där idag och tränade på livräddning. Vi åt vår medhavda matsäck vid denna rofyllda vackra plats.
Jag tog en svängom med en av mina glada gäster. Man får inte roligare än man gör sig.
Sen bar det iväg till Tain l’Hermitage för att besöka Cave de Tain. Det ligger vackert invid Hermitagekullen. Vi fick en guidning nere i vinkällaren och sen blev det avsmakning av viner.
Vi gjorde också ett besök i Valrhona chokladbutik. Valrhona grundades 1922 i Tain l’Hermitage och är idag en av världens största chokladtillverkare.
När vi kom hem till båten var det dags att packa för imorgon lämnar vi båten. Vi åt en god middag och hade en trevlig sista kväll i baren med karaoke.
Om ni tycker att jag är lite galen så är det bara förnamnet. 🤩 Det är säsongens sista resa för min del och jag njuter av varje stund. Ny dag – nya äventyr! Morgonstund har guld i mund! Dags att åka på utflykt!
Vi började med att åka till Saintes-Maries-de-la-Mer som ligger vid Medelhavet. På vår väg dit genom Camargues floddeltaområde såg vi vita hästar, svarta tjurar och rosa flamingor. Här har vi stannat till för att fotografera flamingorna.
Här är gänget samlat utanför kyrkan Notre-Dame de la mer. Ovanför kyrkporten ser vi det för Camargue så speciella Camarguekorset som inrymmer tro, hopp och kärlek.
Dagens höjdpunkt var vår vistelse i Martigues, en fin liten pärla vid Medelhavet. Vi gjorde en stadspromenad och njöt av martigues vackra miljöer. Vi fikade och njöt av livet. 💙 🤍 ❤️ 🇫🇷
Nedan ser vi skulpturen Le Pêcheur et la ramendeuse som betyder Fiskaren och nätlagerskan.
Här ser vi kyrkan Église Sainte Marie-Madeleine som är Martigues största kyrka. Den är tillägnad Maria Magdalena som enligt provensalsk tradition ska ha kommit i land i Provence efter att ha färdats över Medelhavet i en båt utan åror. Här finns en vacker orgel.
Nu har vi kommit till Quai Brescon där vi ser de färgglada fiskarhusen. Platsen kallas också Miroir aux Oiseaux som betyder Fåglarnas spegel. Namnet kommer av att fiskmåsar och andra fåglar ofta syns i spegelbilden.Här vill jag vara med och posera. 🤩
Mysiga miljöer finns det gott om.
Några av våra goa glada gäster slog sig ner vid Place Jean Jaurès för att fika och så gjorde även jag. Vi fick en jättefin stund där.
Här lämnar vi Martigues och åker under Martigues-viadukten för att styra mot Arles.
Det är ett underbart ögonblick när vi har avverkat de 150 milen i buss och kan kasta loss från Lyon med Ms Van Gogh och kryssa söderut på Rhônefloden. Här ser vi Musée des Confluences, museet vid sammanflödet. Rhônes biflod Saône mynnar här ut i Rhône. Här flödar floderna samman helt enkelt. Det ultramoderna museet stod klart i december 2014 och är ett vetenskapscenter som också inrymmer Naturhistoriska museet. Jag älskar Frankrike 🇫🇷 och Lyon är en nyvunnen kärlek sen något år tillbaka. ❤️🤍💙
Vi ropade Hurra! när vi på morgonen kunde köra över Öresundsbron trots hårda vindar. 🥳 Vi rullade ut från Öresundsterminalen kl 08.00 men var då inte helt säkra på att vi skulle komma över bron. Det har varit kraftiga vindar och de stänger när vindhastigheten har nått upp till 25 meter/sekund i genomsnitt.
En bra grej med att åka buss är att det inte blir något försenat bagage. 😃 Det kommer alltid fram samtidigt som oss. 🤩 Det är bara en av många fördelar med att åka buss. 👍
Vi är ett par bussar 🚎 🚎 som följs åt längs vägen. Idag kör vi 100 mil och räknar med att vara framme vid vårt övernattningshotell i Rastatt ca kl 01.00. Vi intog middag i Bad Hersfeld vid 21-tiden och rullar nu vidare mot Rastatt. Imorgon eftermiddag når vi Lyon 🇫🇷 och då blir det Rhônekryssning. ❤️💙
Idag har vi spenderat ett par härliga timmar i Luxemburg. Vi besökte Storhertigpalatset, Palais Grand-Ducal, där storhertig Henri av huset Bourbon håller till.
Jag åt Luxemburgs nationalrätt till lunch, ”Judd mat Gaardebounen”, rökt fläskkött med bondbönor.
Statyn föreställer Storhertiginnan Charlotte, en mycket älskad statschef. Hon blev storhertiginna 1919, efter en svår tid i landets historia, och lyckades snabbt vinna folkets förtroende. 🇱🇺
Det var bröllop i katedralen så där kom vi inte in.
Vi åkte sen vidare norrut och bor inatt i Hamm. Vi är tre Scandoramabussar här just nu så jag fick träffa några kollegor vilket är jättetrevligt. Min guidekollega Sara och jag tog en kvällspromenad i Hamm City.
Här ser vi Jungfru Maria och Sankt Nikolaus kyrka som ligger mitt i stan nära vårt hotell.
Vi har det underbart i Frankrike. 🇫🇷 ❤️ 💙 Idag har vi varit på heldagsutflykt. På förmiddagen åkte vi till Vercorsmassivet. Det är ett bergsmassiv som ligger mellan Rhônedalen och Alperna. Vi åkte först till den lilla orten Pont-en-Royans som är känd för de ”hängande husen”. De byggdes på 1500-talet och för att maximera platåns begränsade utrymme byggde man in dem i berget.
Båten hade skickat med oss en välsmakande picknick som vi avnjöt vid akvedukten i vackra Saint-Nazaire-en-Royans.
När jag fotograferar gruppen passar de på att fotografera mig. Lite kul måste man få ha.
Sen åkte vi till Tain l’Hermitage för att besöka Cave de Tain som är ett kooperativ bestående av 330 medlemsodlare. Det blev först en guidad tur i vinkällaren.
Sen blev det avsmakning av flera fina viner.
Cave de Tain ligger mycket vackert intill kullen där Paul Jaboulet Aîné har sina odlingar. Paul Jaboulet Aîné är inte en del av Cave de Tain utan är en separat vingård som grundades 1834 i Tain l’Hermitage.
Vi avslutade med ett besök i den exklusiva Valrhonabutiken som också ligger i Tain l’Hermitage. Här ser vi ett par nöjda shoppare.
Det är sista kvällen på båten och då är det Gala Dinner. Personalen tackade för sig och vi blev bjudna på en fin måltid. Här ser ni mig och min danska kollega Ulrik.
På förmiddagen gjorde vi en utflykt till Pont du Gard. Det är en akveduktbro som går över floden Gard, ibland kallad Gardon. Akvedukten byggdes i mitten av det första århundradet e. Kr. Pont du Gard är en del av den 50 km långa akvedukt som gick mellan källan i Uzès och staden Nîmes. Akvedukten försåg Nîmes med vatten under ca 500 år.
Pont du Gard är världens bäst bevarade romerska lämning och det mest besökta antika monumentet i Frankrike.
Jag hade sagt till mina gäster att det gick att bada men tyvärr hade det regnat så mycket att vattnet var brunt. Jag hade med badkläder och gick ner och kände på vattnet men det kändes inte så värst inbjudande idag. Det får bli en annan gång.
Det är fantastiskt att vara i denna miljö. Det känns som historiens vingslag och det vilar en frid över platsen. Det är skönt att bara gå här och strosa och inandas luften.
Sen bar det iväg ”hem” till båten igen. Jag är glad och tacksam över vår chaufför Peter. Han kör lugnt och säkert samtidigt som han är snäll och trevlig. Det betyder mycket.
På förmiddagen gjorde vi en utflykt till Camargue. Vid staden Arles delar sig Rhône i två flodarmar som mynnar ut i Medelhavet, Lilla Rhône och Stora Rhône. Området däremellan kallas Camargue.
Vi besökte kyrkan Notre-Dame-de-la-mer i den lilla orten Saintes-Maries-de-la-Mer. På kyrkan se vi det kända Camarguekorset. Det har blivit en symbol för regionen och människor är stolta över Camarguekorset. Det betecknar tro, hopp och kärlek. Korset är skott med treudden som ursprungligen användes som fiskeredskap.
Här ser vi Camarguekorset i en rondell. Det finns på souvenirer, tvålar m m. En del tatuerar in Camarguekorset.
Vi fortsatte på små vägar genom Camargue. Här är en del av gänget uppe i ett litet utsiktstorn för att spana efter djur. Rosa flamingor, svarta tjurar och vita hästar hade vi sett tidigare under dagen men här såg vi inga djur.
Efter att vi hade besökt en utsiktsplats där man hade en fin vy över ett antal saliner var det dags att åka till båten som nu hade lagt till i Port-Saint-Louis-du-Rhône.
Vi styrde sen färden mot Martigues, en liten pärla vid Medelhavet. Här strosade vi runt bland färgglada hus och njöt av många mysiga miljöer. 🇫🇷 ❤️ 💙 Denna plats heter Quai Brescon, Bresconkajen. Den kallas också för Fåglarnas spegel – Miroir aux Oiseaux – vilket beror på att fiskmåsar och andra fåglar ofta syns i spegelbilden.
Jag trivs tillsammans med mina goa glada gäster. Inget fattas oss. 😊🙏
Jag undrar vad en svensk elektriker skulle ha sagt om de ledningar som är dragna på bilden nedan till höger. 🫢
Idag anlände vi till Avignon. Först seglade vi förbi den kända bron Pont Saint Bénézet. När den byggdes på 1200-talet var den 900 meter lång och var den första stenbron över Rhône. Den har drabbats av översvämningar ett antal gånger och har restaurerats men efter en översvämning år 1669 valde man att inte restaurera den fler gånger. Den står här forfarande med sina fyra valv. Från början var det 22 valv.
Här har vi en överblick över staden Avignon och Pont St Bénézet från vattnet.
Det finns konstverk uppsatta på olika platser i Avignon detta år. Konstnären heter Jean-Michel Othoniel och han arbetar bl a med glaspärlor. Han ställer ut i Avignon 28 juni 2025 – 4 januari 2026. Utställningen heter ”Othoniel Cosmos eller kärlekens spöken” (Othoniel Cosmos ou les Fantômes de l’Amour). Detta är Othoniels största projekt hittills och består av över 260 verk. Glaspärlorna blir en kontrast till de gamla rustika byggnaderna samtidigt som guldet smälter fint in i miljön.
Vi fortsatte vår seglats söderut och passerade då slottet i Tarascon. Det är ett av Provences bäst bevarade medeltidsslott.
På kvällen kom vi fram till Arles. Efter middagen gjorde vi en stadspromenad. Vi gick bl a till Trottoarcaféet som blivit känt av att Vincent van Gogh gjorde en målning där han avbildade just detta café. Det är numera stängt men delar av den vackra miljön finns kvar.
Vi passerade många vackra miljöer och några förevigade jag.
Bilden till höger nedan kanske inte visar en så vacker miljö men jag tycker ändå att den är speciell med ledningarna dragna utanpå huset.
I eftermiddags checkade vi in på Ms Van Gogh i Lyon. Det är en speciell känsla när vi åkt de 150 milen i buss från Malmö till Lyon och sen mönstrat på båten. Då är det tid att njuta och bara ta det lugnt en stund. När båten lägger ut och kör söderut på Rhônefloden går jag upp på däck och lägger mig i en solsäng och bara ser mig omkring. Det är härligt att vara här igen.
Det blev en god middag som alltid på båten. Till varmrätt serverades ikväll fläskfilé, duchesspotatis, broccoli (eller är det romanesco) och senapssås.