Aloe vera är en läkande växt

Aloe Vera är en bra växt. Om jag har bränt mig brukar jag ta ett blad, skära det på mitten och sen lägga det över brännsåret.

När jag googlar finner jag att det finns vissa förhållningsorder

Färsk aloe vera-gel från växtens blad är utmärkt för att behandla mindre sår, skrubbsår och brännskador. Den verkar kylande, fuktgivande och inflammationshämmande, vilket hjälper huden att läka snabbare.

För att använda bladet på rätt sätt:

  1. Skär av ett blad: Välj gärna ett av de yttre, tjockare bladen nära plantans bas.
  2. Avlägsna det gula sekretet: Låt bladet stå upprätt i en mugg i 10–15 minuter så att den gula saften (aloinsaft) rinner av, då den kan verka irriterande på huden.
  3. Dela bladet: Skär bort kanterna och dela bladet på längden.
  4. Skrapa ur gelen: Använd en sked för att skrapa loss den genomskinliga, klara gelen.
  5. Applicera: Stryk gelen direkt på det rengjorda såret.

Viktigt att tänka på:
Använd bara gelen på ytliga och rena småsår. Djupa sår, infekterade sår eller sår som inte läker bör alltid bedömas av sjukvårdspersonal

Cerise gifter sig fint med cerise

Jag köpte en pelargon häromdagen. Jag föll för den vackra färgen. Den ”gifter sig” fint med palettbladet intill. Nu är det tid att njuta av växternas vackra färger. Just nu sitter jag här uppe vid mitt stora bord och arbetar på dagarna och förbereder för resor på kvällarna så jag njuter av denna syn hela tiden. Växterna gör mig på gott humör.

Palettblad med olika färgnyanser

När jag städade ut julen placerade jag om en del växter. Jag upptäckte då att några av palettpladen har utvecklat flera olika färger. När palettbladen utsätts för mycket sol får de starkare färger. Just denna växt har utvecklat både färgstarka lila blad och mildare rosa blad. Det har inte varit många soltimmar den senaste tiden men ändå har det funnits viss växtkraft. Så läckert!

Så har jag detta palettblad där det börjar växa ut färgstarka blad längst ner. Jag tycker också att den gröna färgen högst upp är ljuvlig.

Det blir roligt framåt våren när solen tittar fram lite mer. Då kommer palettbladen att frodas och växa. Det är lika kul varje vår och sommar.

Aralia Fatsia japonica har flyttat in

Jag var på Blomsterlandet och skulle köpa blomma till ett par vänner som har fyllt år. Då fick jag se denna vackra växt. Jag har många krukväxter men kunde inte motstå den. Det är en Aralia Fatsia japonica. Jag läser på internet att den trivs på ljusa till skuggiga växtplatser men inte i södersol. Jorden ska torka upp lätt mellan vattningarna men samtidigt får den inte torka ut helt. Det blir en balansgång. Jag ställer den i ett västerfönster och hoppas det funkar bra. Jag läser också att växten är mycket giftig och kan vara livshotande.

Här hemma har jag nu 33 krukväxter, en kruka med hyacinter och tre vaser med telningar. Jag var på 60-årsfest för ett par veckor sen och under en frågesport framkom det att jubilaren hade, om jag minns rätt, drygt 60 växter i sitt hem. Där ligger jag i lä men jag skulle inte få plats med fler. Jag har inte så stort hus som jubilaren och jag har heller ingen källare.

Jag är glad över alla mina växter. Det är kul att se hur de växer och frodas. De sprider skönhet och flera av dem är bra luftrenare. Denna Aralia har en god förmåga att rena luften från formaldehyd och öka luftfuktigheten. Det låter toppen. Jag inser att de flesta av mina växter har jag odlat själv från telningar så de är som mina små familjemedlemmar allihop.

Lyckoklövern blommar för fullt

Jag njuter av mina växter. Mina lyckoklöver blommar för fullt. Det är en hejdundrande livskraft så här på våren. På dagen sträcker lyckoklövern ut sina blad i full storlek och när kvällen närmar sig fäller den ihop sina blad som ett paraply. Nästa morgon vaknar den igen och fäller ut sina blad. Den heter Oxalis articulata på latin.

Natti, natti kära lyckoklöver! Ses imorgon!

Lyckoklöver är nu på G

På senhösten brukar jag sätta ut min lyckoklöver i förrådet. Där får den vissna och torka ut. Nu har jag tagit in den igen och lirkat fram alla fröer som ser ut som små maskar. Mamma gjorde alltid så här. Jag har fått denna växt av henne. Jag vårdar den ömt.

Nu har jag delat på en del av fröerna och planterat dem i två krukor. Jag lade fröerna i vatten några timmar innan jag petade ner dem i jorden. Nu väntar jag på att nytt liv ska börja gro. Det är lika roligt varje år.

Nya palettblad på G

Ikväll tog jag mig tid att plantera ett antal palettbladssticklingar. Det blev även sticklingar från några andra växter. 😃 🍀 Mina små gröna vänner – oh, vad jag gillar er! 💚 🩷 💚

Nu hoppas jag att de tar fart ordentligt och växer och frodas när vårljuset tittar fram. Jag förökar dem lite efter hand och har även några andra på gång.

Julstjärnan är grön och grann

Mina röda julstjärnor hade röda blad långt in på det nya året men under sommaren har de röda bladen fallit av och jag har fått slänga den ena julstjärnan. Den som är kvar är grön och grann och jag vårdar den ömt. Här har den sällskap av en orkidé som kommer från mammas hem. Mamma flyttade till himlen i januari 2021 så jag har haft denna orkidé här hos mig i drygt 3,5 år. Just nu blommar den vackert och gläder mig.

Min gerbera blommar om

När jag kom hem från Tyskland upptäckte jag att min gerbera hade knoppar som började slå ut. Vilken lycka! Jag tror inte att jag någonsin har lyckats få en gerbera att blomma om men nu händer det. När jag hade köpt den så blommade den bara någon vecka innan blommorna dog ut. Jag tyckte ändå att bladen var frodiga och fina så jag lät den stå kvar och nu är den grönskande som aldrig förr. Blomsterglädje! ❤️ 😃

Dr Westerlund renar luften och gör oss friskare

Nu lägger jag upp en bild på min doftpelargon igen. Den växer och växer och jag är jätteglad för det. Det är första gången jag lyckas med en doftpelargon. Först köpte jag en som dog och så fick jag ta skott från stora doftpelargoner när jag var på en restaurang. Skotten lyckades inte skapa rötter så det blev inget. Så fick jag en liten planta av min goda vän Gunnel. Jag tror det var i oktober förra året. Jag är lite osäker men bilden nedan tog jag den 17 oktober och troligen hade jag fått den då. Det är åtta månader sen.

Doftpelargon kallas också Rosengeranium och Dr Westerlunds blomma. Doktor Westerlund arbetade som läkare i Enköping 1868 – 1924. Han menade att denna växt renar luften och han såg till så att Doftpelargonen fick plats på sjukrummen så att folk skulle tillfriskna snabbare.

Denna väldoftande växt har fått en del andra dialektala smeknamn såsom Bonnafis, Kärringfis, Hastige friaren, Vägglusaträd, Luktegott och Rönnjarium.