Rosor är ljuvliga

Jag är förtjust i mina rosor. Jag köpte en vanlig ros i blomkruka tidigare i somras eller våras, ja, du vet en sådan där vanlig krukväxt för max 50 kr. När den blommat över planterade jag om den och placerade den ute. Nu blommar den så vackert igen.

Jag brukar göra så med rosorna när de blommat klart. Jag placerar ibland flera i samma kruka, om den är stor, och det blir så vackert när alla rosor blommar.

Min goda vän Yvonne tittade förbi häromdagen när vi skulle åka på utflykt. Hon slog sig ned på uteplatsen och jag tyckte att hennes klänning matchade rosorna så fint.

Utflyttningsfest på Ekhöjden

Min goda vän Ann-Britt som numera bor i Ekhult har sålt sitt hus och bjöd därför in till utflyttningsfest. Det blev en helt underbar eftermiddag och kväll på Ekhöjden. Hon bor så vackert med utsikt över en sjö och hon har massor av blommor i trädgården.

Jag njuter sååå av allt vackert. Det är en fröjd att få vandra runt och bara insupa all blomsterglädje.

När vi kom blev vi bjudna på eftermiddagskaffe med massor av gott till. Det var bullar, kakor, tårta, paj, vaniljsås och glass. Mums!

Det var jättekul att träffa ”gamla gänget” som jag inte umgåtts med så mycket de senaste åren. Det blev mycket prat och skratt. Vi gick också ner till sjön och tog ett kvällsdopp.

När det började mörkna var det dags för grillkväll. Ann-Britt laddade upp en massa goda grejer. Vi åt och mådde riktigt gott. Det blev en toppenkväll i glada vänners lag.

Härliga augusti med blommande växter och bärplockning

Sensommaren är härlig. Jag brukar ta semester under juli månad. När jag är borta är det ett pussel med att få växterna vattnade. Ibland får de klara sig själva med hjälp av långtidsbevattning men ibland ber jag grannar om hjälp.

I augusti är det så skönt att vara hemma och pyssla om växterna själv. De flesta börjar slå ut i full blom och det är en balsam för själen att gå runt och titta på de blommande skönheterna.

Så börjar det bli dags för bärplockning. Jag gillar framför allt att plocka blåbär och vill fylla frysen med detta superbär som jag äter varje dag till frukost.

Augusti är en härlig månad. Det är fortfarande sommar, naturen är vacker, bären i skogen börjar mogna och blommorna sprider skönhet. Jag älskar detta.

Rosenlunds Rosarium ger mig inspiration

Jag har en god vän från Ostkusten på besök. Vi har inte träffats på många år men nu är hon här hos mig och det är så roligt. Vi åkte ut en liten runda ikväll och då ville jag visa henne Rosenlunds Rosarium som är en av mina favoritplatser. Jag börjar med några bilder på rosor.

Så kommer en av mina favoritblommor, dahlia. Det är här som jag har fått inspiration till att odla dahlior hemma. De är så dekorativa.

Oh, vad jag gillar att vara i Rosariet. Det är en rofylld plats som skänker så mycket inspiration och glädje.

Prunkande penséer

Jag tycker att penséer är vackra, färgstarka och lättskötta. De blommar för fullt här hos mig. När jag satt på tåget för några veckor sen var det en kvinna som pratade i telefon. Hon pratade med någon där hemma och planerade när det gällde växterna. Hon sa att penséernas tid var förbi så att de kunde kassera dem. Oj, tänkte jag! Mina penséer är jättefina. Jag försöker ha kvar dem så länge det går. Någon sommar har de blommat ända fram i augusti om jag inte minns fel. Färgstarka växter piggar upp, tycker jag.

Kärlek till alla förbipasserande

Växterna vid entrén har vuxit till sig rätt så bra den senaste tiden. När jag planterade dem hade inte värmen riktigt kommit igång så någon växt frös faktiskt. Jag försöker få den att uppstå igen i solens varma sken. Jag får se om jag lyckas. Det var en silvernjurvinda som jag hade planterat tillsammans med några andra penséer. Penséerna klarade sig bra efter som de är tåliga men silvernjurvindan var mera känslig för kyla. Man lär sig av misstagen.

LOVE är ett vackert ord. Jag hoppas att alla förbipasserande blir glada och tar till sig av den kärlek som råder. Kärlek till alla, hat mot ingen!

Hyacinter och tulpaner i långa rader

🎶 Hyacinter och tulpaner, både blommor och blad. På en svart telefontråd sitter svalor i rad. Det kvittrar och glittrar om våren. 🎶💛❤️ Höstens lökfrossa ger nu resultat. En efter en slår de ljuva blomstren ut. Glädje!

T.o.m. rabarberna blev p.g.a. platsbrist inramade av tulpaner. Vilken rabarbersaft det ska bli! 😋 Här kommer rabarberna att regera men detta första år får det vara så här. Jag placerar om tulpanlökarna framöver. Jag var bara tvungen att peta ner alla lökar sent i höstas.

Förra året köpte jag tulpanlökar som jag planterade i krukor vid entrén och när de blommat över grävde jag ner dem intill gräsmattan. Det är pagegojtulpaner. Kul!

Jag köpte också lökar som jag planterade i form av ett hjärta på andra sidan vägen mot Tallkullen. Hjärtat är svårt att urskilja här men vackra är de. Återkommer med en ny bild när de slagit ut mer. Oh, vad detta är roligt!

Orange stjärnlök har nu flyttat ut

Den 11 mars fick jag av en kompis denna ljuvliga Ornithogalum dubium som på svenska heter Orange stjärnlök. Den skulle planteras ut men eftersom den inte tål frost var jag tvungen att vänta. Nu har jag äntligen vågat plantera om den och placera den ute. Jag tog en kruka som jag betongat hos min goda vän Gunilla för några år sen. Så kul att den krukan nu kommer till användning. Den passar fint till Stjärnlöken.

Det livsbejakande Västra torget

Jag vaknade ganska tidigt och åkte in till Västra torget. Varje gång jag kommer in till torget på lördagsförmiddagen blir jag påmind om hur roligt det är att vara där och att jag egentligen borde åka in oftare på lördagar. Det är verkligen livsbejakande. Jag möter glada människor och det finns massor av bra grejer att köpa: blommor, kläder, vykort, mat m.m. Jag såg direkt en sommarklänning jag gillade. Jag fick låna med den in i Pingstkyrkan för att prova den men upptäckte tyvärr att den var för liten. Mitt mål var att köpa penséer och andra blommor att plantera ut och det fullföljde jag. Jag åkte också till Plantagen och några andra butiker vilket ledde till att jag köpte en tulpanpelargon och en doftros. Doftrosen ska jag plantera ut i en kruka när den blommat klart här inne.

Min goda vän Monica kom in till stan och vi lunchade på Pescadores. Jag åt pasta med skaldjur. Gott och trevligt!

Min svärmorstunga blommar

För andra året i rad blommar min svärmorstunga vilket är jätteroligt. Den sprider väldoft på hela övervåningen. Den var så stor att jag fick plantera om den för en tid sen och den blev till tre. Lyckligtvis tog den tog inte skada av det utan valde att blomma för fullt. Även en av de andra börjar sin blomning nu. Växter ger verkligen både glädje och väldoft.

Orange stjärnlök – Ornithogalum dubium

Ikväll har ett par goda vänner varit här och jag fick en jättesöt växt som jag inte har haft tidigare. Den heter Ornithogalum dubium och på svenska är det orange stjärnlök. Den kommer från Sydafrika.

Jag tycker den är jättefin och jag ska försöka sköta den med stor omsorg. Jag har googlat och läser att den gärna står ute under sommaren och blommar länge men eftersom den är frostkänslig får jag vänta lite med att plantera ut den. Den är en knölväxt som man kan försöka övervintra frostfritt och driva igen på våren. Vem vet, denna orangea stjärnlök kanske kommer att glädja mig många år framöver. Den ska planteras i väldränerad jord. Att övervintra växter är kul. Den är giftig.

Vi hade en trevlig kväll med mat, prat och fika. Här sitter Marie och Yvonne redo att intaga kaffe med dopp. Vänner gör livet rikt.