Ljuvlig borstnejlika med läckra mönster

Nu har borstnejlikan börjat blomma. Vilken tur att en god vän berättade för mig att den inte blommar förrän andra året! Därför lät jag den stå kvar när hösten kom. Nu blommar den för fullt och det är helt underbart.

Borstnejlika är egentligen en tvåårig växt men det känns som att den är perenn. Efter att den har blommat under sitt andra år dör moderplantan. Den frösår sig mycket villigt och sprider ut sig. Sen återkommer den i rabatten år efter år. Om man vill att den ska fortsätta sprida sig ordentligt till nästa säsong ska man lämna några överblommade stänglar så att fröerna hinner mogna och spridas.

Här njuter jag av många vackra färger. Jag tycker att det vita mönstret i vissa av blommorna är så läckert. Jag läser på internet att mönstret uppstår genetiskt och fungerar i naturen som en landningsbana för pollinerande insekter, vilka styrs av blommornas färgkontraster för att hitta nektar. Detta är ju helt fantastiskt. Det är nedlagt av skaparen själv. Vem kan tvivla på det?

Borstnejlika är en flerårig ört. Den tillhör familjen nejlikväxter. Den kommer ursprungligen från Pyrenéerna, östra Karpaterna och andra delar av Balkan, Manchuriet, Ryssland och Kina. Som odlad variant förekommer den även i flera andra länder. Borstnejlikan blir ungefär 50 cm hög.

Mina blommande vänner

Det var roligt att komma hem från Frankrike och möta mina blommande vänner. 😃 🤍 🌸 Min pion har knappast haft några blommor tidigare år men har nu elva stycken.

Jag fick mattram av min moster i höstas. Den kommer från vårt barndomshem och blommar nu rikligt. Så har en liten amaryllis slagit ut också. Jag tog in den för en tid sen när jag upptäckte att det fanns växtkraft i den.

En klematis har slagit ut och många färgstarka borstnejlikor finns att plocka i landet.

Nu blommar borstnejlikorna

Förra året sådde jag en massa blomfröer bl a borstnejlika. De blommade aldrig men en god vän berättade att de blommar först andra året. Vilken tur att hon sa det! När jag tog bort de andra plantorna i höstas lät jag dessa vara kvar.

När jag nu söker på nätet finner jag följande info: Borstnejlikor hör till de mest lättskötta perennerna. Egentligen är den en bienn, en 2-årig ört. Men eftersom den frösår sig rikligt uppfattas den som perenn. Det är en gammal växt som länge har odlats och spridits mellan stugorna på landsbygden.

De har blommat ett tag nu och jag tycker de är fina. Hoppas de frösår sig inför nästa år så blir det ännu fler då.

Borstnejlika är en flerårig ört tillhörande familjen nejlikväxter. På latin heter den Dianthus barbatus.