Bröderna Ericssons föräldragård i Långban

Idag lämnade vi stugan vid 11-tiden. Vi sa hej då till våra underbara vänner och styrde kosan söderut.

På vår väg hemåt fick Monica och jag flera fina upplevelser. Vi stannade till i den lilla byn Långban, ett par mil norr om Filipstad. Där åt vi lunch på gästgifveriet som ligger på John och Nils Ericssons föräldragård.

John var en av Sveriges mest berömda uppfinnare och ingenjörer. Han är mest känd för att ha uppfunnit den moderna fartygspropellern och konstruerat pansarbåten USS Monitor, som avgjorde ett berömt slag under det amerikanska inbördeskriget.
Hans bror Nils Ericsson var en av Sveriges främsta ingenjörer, kanalbyggare och järnvägspionjärer. Nils är mest känd för att ha lett byggandet av Sveriges första stambanor samt konstruerat Dalslands kanal och akvedukten i Håverud.

Jag blev eld och lågor när jag längs vägen fick se att det fanns ett gästgiveri där. Jag har guidat en hel del om Nils och John Ericsson när jag haft mina Värmlandsresor så detta var mitt i prick.


I Filipstad besökte vi Johns Mausoleum som finns på Östra kyrkogården. Det var vackert!

Jag känner mig mycket tacksam och glad över en fantastisk midsommarhelg med avkoppling och gemenskap i glada vänners lag. 🙏💛💙🇸🇪🤗

På väg till Sälen

Efter jobbet styrde vi kosan mot Dalarna. Jag har halv arbetsdag imorgon men arbetar från Sälen. Det går utmärkt. Jag har en massa annonser att ladda upp och en del annan administration att fixa. På vår väg norrut stannade vi till i Filipstad. Vi ville säga Hej! till Nils Ferlin som sitter på sin parkbänk och tittar ut över Skillerälven. Sen körde vi vidare mot Sälen. 😃😃 Nu ska vi bo här i Monicas andelsstuga i Björnbyn i Lindvallen tillsammans med fyra andra vänner till söndag.

Tjugomilatur i östra Värmland

Idag har vi gjort en tjugomilatur i östra Värmland. Vi började med mysiga Ölmeljus Diversehandel i Ölme. Här finns det många spännande grejer att titta på och även att köpa förstås.

Sen bar det iväg till Kristinehamn för att beskåda Picassostatyn som står så vackert vid Vålösundet. Vi åt lunch på Picassos Veranda som ligger strax intill.

Vi fortsatte till Nobels Björkborn i Karlskoga.

Där fick vi vara med om en fantastisk föreställning. Här ser vi Nobel in action.

Vi besökte också Nils Ferlin i Filipstad. Han sitter på en parkbänk och blickar ut över Skillerälven.

Vi avslutade dagen ”hemma” i Karlstad där Nils Ferlin står och steppar vid Stora Torget i den ljumma sommarkvällen. 😃 Jag känner en sådan frid och harmoni här i Värmland. 💚🍀🙏😊

Östra Värmland runt

Idag var det dags att åka på rundtur i östra Värmland. Vi började med ett besök i Ölmeljus Diversehandel som ligger i Ölme, strax innan man kommer fram till Kristinehamn. Johan med fru driver en mysig lanthandel där det ser ut som det gjorde förr. Det blev mycket nostalgi när vi var där och jag tänkte tillbaka på min mormor och morfar som hade lanthandel hemma i Slättingebygd. Jag hade inte ens hunnit fylla sex år när de lade ner den men jag har ändå en del minnen från affären. Dessutom har jag sett många av de gamla sakerna i källaren under min uppväxt.

Både gästerna och jag handlade med förtjusning. Jag köpte en trädgårdsdekoration, en solros. Det blir kul att placera den någonstans hemma i trädgården.

Vi körde vidare till Vålösundet i Kristinehamn där Picassoskulpturen står så grann. Den är 15 meter hög och är den största Picassoskulpturen i världen. Den är gjord i sandblästrad betong. Högst upp är ett kvinnohuvud som föreställer Pablo Picassos hustru Jacqueline. Jag undrar om hon verkligen såg ut så.

Vi hade ett par fina timmar vid Vålösundet då vi också intog lunch på Picassos Veranda som ligger strax intill.

Vi fortsatte färden mot Karlskoga. Vi passerade Gelleråsen Arena men det var stängt denna vecka så vi åkte snabbt vidare till Alfred Nobels Björkborn/Nobelmuséet i Karlskoga. Där fick vi ett varmt mottagande och det bjöds på en teaterföreställning. Här fick vi lära oss mycket om Alfred Nobels liv. Vi fick sen gå runt i hans hem och titta på allt det vackra.

Vi hade också möjlighet att besöka några andra museum: Laboratoriet, Järnbruket och Bofors Industrimuseum.

Vi åkte sen vidare till Filipstad för att titta till Nils Ferlin som sitter skönt tillbakalutad på sin bänk vid Stora Torget. Nils Ferlin är född och uppvuxen i Filipstad. Han levde 1898-1961.

Jag försökte flörta lite med honom men det gick inte så bra. Han gav mig ingen uppmärksamhet.

Jag passade istället på att ta kort på bara honom men då passade en glad resenär på att ta kort på mig. Man får inte roligare än man gör sig. Detta bjuder jag på.

Filipstad fick sina stadsprivilegier 1611. Staden är uppkallad efter prins Karl Filip som var son till Karl IX och bror till Gustav II Adolf.

Sen var det dags att åka hem till Karlstad. Det blev en tur på ungefär 20 mil idag. När vi kom hem skojade jag med gästerna och erbjöd ännu en utflykt. Den var gratis och innebar att man fick följa med mig till Klarälven och bada. Hör och häpna, fyra personer följde med varav två badade. Det är så varmt så detta blev en jättefin avslutning på denna dag. Det är strömt i älven så man ska inte simma ut för långt.