Lördagsmys med Åke, Monica…och Stig-Helmer

Kl 16.00 kom Monica och Åke till mig. Jag ska upp tidigt imorgon så därför startade vi tidigt med vår familjekväll/lördagsmys. Bäste Stig-Helmer är med oss också…men på skärmen. Vi har sett SOS – En segelsällskapsresa. 💙🩵💙 Nu är det tid för skratt och feel good. 😃🤗 Lasse Åberg är verkligen en favorit. Åke som arbetar på SF berättade att flera av de filmer Lasse gjort ligger på toppen av listan över de mest sedda filmerna som haft svensk biopremiär mellan 1965 och 2020. Det är inte konstigt alls för dessa filmer är helt underbara.

70-årsfest hos härliga vännen Monica

Min kära vän Monica har fyllt 70 år men jag och några med mig hade inte möjlighet att vara med på hennes stora härliga fest. Vi blev istället bjudna idag. Det blev en jättefin dag i goda vänners lag. Hon har bjudit på mycket gott att äta och vi har njutit i fulla drag av härlig gemenskap, trevlig tipsrunda, goda samtal och smaskig kaka och tårta. Nedan ser vi henne tillsammans med make Willy.

Jag gav henne bl a en bok med titeln ”Åldras utan att bli gammal” av Joyce Meyer. Det kanske låter märkligt men jag tror det ligger något i det. Visst är det fint att bli gammal och gamla kommer vi att bli om vi får leva. När jag skumläste lite i boken innan jag köpte den märkte jag att där fanns en massa fina livsråd hur vi ändå ska kunna hålla oss så fräscha det går till ande, kropp och själ. Jag fotograferade några sidor i boken idag och delar dem här. Kanske någon blir uppmuntrad, inspirerad och välsignad av dessa råd.

Kräftskiva hos goa vännen Monica

Ikväll har vi haft kräftskive-knytkalas hos kära vännen Monica. Hon hade lagat ett par goda pajer, bakat oststänger, fixat goda sallader och en del småplock. Vi andra bidrog med kräftor och annat. Det blev en riktigt mysig kväll då vi åt och gottade oss. Mina vänner, vad vore jag utan er? Jag älskar dessa kvällar i sällskap med mina härliga tjejkompisar. Det är kvällar jag ser fram emot länge.

Lek och bus, blomsterboost och Vätterbad

Pia, Sabine, Noa och jag började dagen med att åka upp till Jönköpings stadspark. Där blev det mycket lek och bus Noa gillade lekparken och de olika lekredskapen. Det är skönt att promenera i stadsparken och bara finnas till.

Vi var hemma en sväng för att äta lunch….och ta en tupplur. Noa och Sabine skulle sova så Pia och jag passade på också. Efter det behövde vi en kaffetår och blåbärspaj.

Sen åkte vi till Rosenlunds rosarium, en plats jag älskar.

Det är högsommar och riktigt varmt. Framåt kvällen kändes det skönt att få bada och slappa på Vätterstranden.

Jag är glad och tacksam över mina Slättingebygdsvänner. De finns för alltid nära mitt hjärta. ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️

Ljuvlig midsommarafton med 120-årsfirande

Glad midsommar från Jönköping! 🇸🇪 💛 💙 Jag har firat med detta fina par som fyller 125 år. Flera goda vänner var på plats. Vi blev bjudna på god mat och fika. Härlig gemenskap med goda vänner är bland det bästa jag vet. Det är trevligt att hinna prata lite mer med var och en när man är tillsammans nästan en hel dag.

Gun-Britt och Tomas bor vackert. En liten trädgårdsvandring i deras härliga paradis har vi också njutit av. De har en egen Kronblom i trädgården. Tomas barn har konstruerat den. Jag tycker den är helt underbar.

Jag fick av min kusin veta att vår släkt, på pappas sida, sägs vara ett vilande släkte. 😃 Ja, det kanske stämmer. Själv gillar jag att ta tupplurar. Likt Kronblom ville jag igår på midsommarafton vila lite grand men när jag inte fick plats hos honom lade jag mig i den mysiga hammocken istället. Tyvärr var jag för lång så det blev ingen behaglig vila. Jag fick vila sittande. ☀️ 😊 Man får inte roligare än man gör sig. 🤣 😂 😅

Midsommarkärlek till er alla! 💛☀️❤️

Utflykt till Stjärnorpsravinen med Kerstin och Tommy

Jag har haft en helt underbar eftermiddag och kväll hos goa vännerna Kerstin och Tommy i Linköping. Jag hade bilen 🚙 hos dem medan vi var i Stockholm.

Först blev det fika med goda korvmackor som Tommy fixade. Här är det äkta vara, riktigt fina korvar Jag brukar inte vara så förtjust i denna typ av korv men dessa var jättegoda. Så blev det Kerstins goda hembakta kakor också.


Vi gjorde en utflykt till Stjärnorp där vi vandrade runt i Stjärnorpsravinen bland massor av ormbunkar. Här ser vi strutbräken som växer i en strut. 💚

Stjärnorpsravinen är en ljuvlig plats med fågelsång och stillhet. Rekommenderas. 👍 Här ser vi växten rödblära.

Två lönnlöv vinkade så vackert till oss när vi gick förbi. Vi tog det som en hälsning från våra föräldrar. 🙏🍀 Två löv vinkade mycket ivrigt.

Här ser vi Stjärnorps slottsruin och utsikt över Roxen.

Sen blev jag bjuden på middag i mysig miljö. Vi satt länge och njöt av mat och goda samtal i deras trevliga uterum. Jag stannade inte riktigt till solnedgången men nästan. Jag ville köra hem medan det fortfarande var ljust. Kom hem vid 22-tiden.

Kerstin var barnflicka hos oss när min lillebror föddes så hon känns nu som en storasyster. Vi har mycket gemensamt och alltid något att prata om. Hon berättar grejer om mamma och pappa som jag inte visste om. Hon kom till oss när jag var sex år och när man är i den åldern har man inte koll på så mycket. I Tommy har jag fått en teknisk och trevlig storebror. 💙 💙 Det känns så gott i själen. ❤️

Helgen stundar med goda vännen Mia

Min goda vän Mia kom hit ikväll för att stanna över helgen. Vi har ätit kycklingenchiladas med sallad och haft en trevlig fredagskväll. Det är kul när gamla vänner kommer på besök.

Mia och jag började umgås vid nyårsskiftet 2008/2009. Vi hade setts på olika tillställningar under några år och den nyårsaftonen var vi båda bjudna på fest i Linköpingstrakten där hon bodde då. Jag hade tänkt sova över hos värdinnan och det var några andra som också skulle sova där. När Mia föreslog att jag kunde sova hos henne nappade jag på det. Det slutade med att jag stannade där i tre nätter och vi hittade på en massa trevligt och bjöd hem gemensamma goda vänner.

Sen dess har vi träffats med jämna mellanrum och har det alltid lika trevligt när vi ses. Senast vi träffades var förra sommaren när jag var och hälsade på henne och hennes man Bengt i Göteborg. Han har också blivit en god vän till mig. Nu ser jag fram emot en riktigt trevlig gemenskapshelg.

Fransk film och gemenskap med Gunnel

Min fina vän Gunnel har varit hos mig ikväll. Vi åt quiche lorraine med sallad, ost och kex. Sen såg vi filmen Huset vid havet. Den var inte så upplyftande men den är fransk och det gillar vi. Det är alltid dyrbara stunder när Gunnel är här. Vi har mycket gemensamt och har alltid mycket att prata om. Våra franska filmkvällar uppskattar jag mycket.

Gemenskap, uppmuntran och bön med goda vänner

Idag har jag haft besök av mycket goda vänner. Vi är sju personer som träffas med jämna mellanrum. Vi äter gott, pratar, delar bibelord och annat uppmuntrande som stärker oss. Så ber vi för varandra. Det är tryggt med dessa vänner. Vi boostar varandra och lyfter upp varandra i bön även när vi inte träffas. Då har vi vår whatsappgrupp där vi delar våra böneämnen. Skriver jag något där så vet jag att de sänder upp böner direkt. Det är verkligen en styrka.

Åsa 65 år

Jag är med i ett glatt gäng och vi kallar oss Väckelsegruppen. Vi tycker det är ett bra namn för när vi träffas ber vi för varandra men också för annat i Sverige och världen. Vi vill helt enkelt ha mer av Jesus i våra liv för då vet vi att det blir bra. Vi vill att Jesus ska bli mer synlig i både våra liv och i världen.

Ikväll var vi samlade hos Åsa i Tenhult. Hon fyller 65 år imorgon och hade förberett en massa gott att äta. Vi åt och mumsade i oss av allt hon satte fram. Först bjöd hon på en jättegod middag och sen blev det kaffe, kakor och tårta. Jag njöt i fulla drag.

Rakel hade handarbete med sig. Hon stickar rosa lovikavantar. Det blev en helkväll med prat och bön. Jag är jätteglad och tacksam över dessa fina vänner. Vi brukar träffas med jämna mellanrum.

Härlig lördag med sexrätters lunch och fin gemenskap

Idag har jag haft tre härliga damer på besök. Det var Greta och Maggan som var med på julkryssningen på Rhen 🇩🇪 och vännen Bodil. På båten är det många rätter som gäller och jag ville hålla stilen även här hemma och gjorde en sexrätters lunch. 🤩 Det är roligt att laga mat, både att testa nya recept och att göra de väl beprövade recepten. Det verkade som att mina gäster gillade maten och då är det extra trevligt. Jag läste någonstans att när man njuter av maten tillgodogör man sig näringsämnena bättre. Man kan ju alltid hoppas att det är så för jag njuter av mat.

Till förrätt serverades Husets egen svampsoppa och därefter Räkbakelse.

Till huvudrätt serverades Himmelska grytan med ris, broccoli och gelé och därefter kex och ost.

Sen blev det Citronglassfyllda citroner, kaka och kaffe.

Dessa lunchgäster förärade mig mycket glädje och stannade hela dagen. Som jag brukar säga…det bästa vi har är varandra. ❤️ Vi har haft en jättefin dag tillsammans med goda förtroliga samtal, skratt och avkoppling. Jag känner mig tacksam för denna härliga lördag. 🙏🩵

Härlig gemenskap med kära vänner

Jag har inte städat ut julen än och ville bjuda några vänner medan det fortfarande är julmysigt här. Det blev en toppenkväll. Jag bjöd en blandad skara där några i gänget inte hade träffat varandra tidigare.

Jag bjöd på en kall glöggdrink när de kom och pratet stod högt i tak redan från början. Sen blev det mat och därefter kaffe med sötsaker. Vi gjorde också ett musikquiz under kvällen. Så glad och härlig gemenskap!

Som jag sagt tidigare betyder vänskapsfamiljen oerhört mycket för mig. När man lever själv blir också vännerna ens familj. Det är vackert.

God gemenskap förgyller sommaridyller vintertid

Pia och jag var idag bjudna till Sabine, Lasse och Noa för att äta lunch. Vi hann med både förmiddagskaffe, lunch och kaffe med efterrätt. De bor vackert i Djursvik nära vattnet. Vi tog en promenad i vintervädret. Gräsänderna var också ute och promenerade.

Senare gjorde Pia och jag en utflykt till Kristianopel. Jag har inte varit där tidigare men har velat åka dit. Kristianopel gör sig nog bäst på sommaren men nu har jag i alla fall varit där och känt in orten…som Ernst säger.

Familjemys i Ragnabo

Idag har jag fått träffa lille Noa för första gången. Han föddes i januari 2023 och fyller två år om drygt en vecka. Jag är på besök hos hans mormor Pia som är min barndomsvän. Pia och jag kommer båda från Slättingebygd, 13 km norr om Nybro. Där växte vi upp och hade mycket kul ihop. Vi tågluffade också tillsammans när vi var riktigt unga. Jag har många trevliga minnen tillsammans med Pia och våra mödrar var goda vänner precis som våra mormödrar.

Pia har en dotter som heter Sabine och hon har sonen Noa tillsammans med sin sambo Lasse. Vi har haft en mysig dag tillsammans i Ragnabo.

Lille Noa och pappa Lasse.

Mor och dotter i Pias vackert julpyntade hem.

Pia bor vackert med utsikt över Kalmarsund.

Gamla goda vänner och släktingar

Framåt eftermiddagen/kvällningen träffade jag min goda vän Lotta på Sandbergs konditori i Madesjö. Vi fick en trevlig pratstund där vi hann utbyta tankar och uppdatera vad som hänt de senaste åren. Det blev en jättefin stund som jag är tacksam över. Lotta är en god vän som jag lärde känna på 90-talet när jag bodde hemma i Nybrotrakten.

På Sandbergs är det retro som gäller.

Dessa gamla sparbössor från Madesjö-Örsjö sparbank känner jag igen från förr.

Sen åkte jag till Förlösa strax norr om Kalmar och inkvarterade mig hos min kusin Liselotte med make Håkan.

Det sa bara svisch så hade vi pratat oavbrutet i sju timmar. 😃 Så härligt att prata dåtid, nutid och lite framtid. Vi har försökt lista ut vilka personerna på gamla släktkort är. ❤️ Det känns gott i själ och hjärta att träffa släktingar och gamla vänner. Vi har haft en underbar kväll med mycket glädje, mat och fika. 🙏❤️😊

Nyårsafton med gamla gänget

Gott nytt år från Nybro! 🥳 Vi (som en gång var) ungdomar firade tillsammans hos min syssling Britt-Marie med make Jonne. Så mycket glädje och så många minnen! Vi pratade om både det ena och det andra och samtalsämnena har förändrats under årens lopp. Åren tar ut sin rätt helt enkelt. 😊 Någon kan inte hoppa över rotvältor längre, han får gå runt dem. 😆 Vissa uttrycker tacksamhet över att skohorn finns. 👍 Samma humor, samma skratt, härlig gemenskap och samhörighet. Jag känner mig tacksam och rik. 🌟❤️🙏🤗 Jag är glad för den vänskap vi haft under alla år och den ungdomstid vi hade tillsammans i Alsterbro Filadelfiaförsamling.

Det var Jonne som hade komponerat menyn och det hade han gjort med bravur. Först var det en ljuvlig räksoppa. Sen blev det olika sorters lax med goda såser, potatis och grönsaker. Till efterrätt var det en speciell glass som han hade spetsat med kanel och lime. Jättegott!

Senare vid tolvslaget bjöds det på kakor, godis, chips, frukt m m.

Nedan ser vi Jonne i full aktion i köket och så Willy och Monica som ska förse sig av läckerheterna.

Här är jag tillsammans med min kusin Boel och så Kristin, Gunilla och Monica.

Här är min syssling Lars med fru Karin. Det var också roligt att träffa B-M och Jonnes nya hund, finaste Julia!

Det har varit en underbar nyårsafton i goda glada vänners lag.

Härlig kväll med Åke och Monica

I eftermiddag/kväll blev det riktigt familjemys med ”syster” Monica med son Åke. Ja, hon är inte min riktiga syster men vi är som systrar. Jag känner mig trygg med henne och vi har nu känt varandra i 24 år. Vi lärde känna varandra sommaren 2000 då vi båda bodde i Uppsala. Vi skulle hjälpa en gemensam vän att flytta till Stockholm och det blev så att jag fick åka med Monica på resan till och från Stockholm. Då knöt vi en första kontakt. Sen dess har vi umgåtts och haft det mycket trevligt. Hon är pigg, glad och full av energi.

Jag har varit med i hela adoptionsprocessen när hon skulle adoptera Åka. Det var roligt när lille Åke kom till Jönköping och hälsade på första gången. Då var han bara några år. Nu är han stora karln, 20 år. Vi har många fina och roliga minnen tillsammans.

Vi har ätit och fikat, pratat och spelat ett frågespel. En bild på förrätten kommer här. Den övriga maten fotograferade jag inte.

Några familjekort blev det också. Jag är tacksam för dessa fina vänner. De betyder mycket för mig.

Härliga lördag med gemenskap och adventsfest

Idag har min goda vän Marie och jag varit ute en runda i olika butiker på Solåsen och Asecs. Vi köpte några trevliga julattiraljer att pryda oss med i juletid. Detta blir kul att ha under julhelgen. Lite galenskap kryddar livet.

Vi åt en god lunchbuffé. Mmm….

Senare på eftermiddagen åkte jag med några vänner till Ekeremma utanför Ljungsarp på adventsfest. Många gamla vänner och bekanta var där vilket var jättekul. Det blev en härlig kväll i glada vänners lag med god mat, promenad, tävling, sång m m.

Paketlek blev det också. Visst är det kul med presenter!? Det verkade detta gäng tycka i alla fall.

Julmys och kransbindning

Mina goda vänner Maggan och Gun-Britt och jag åkte ikväll till Furubackskyrkan i Barnarp där det var kransbindarkväll. Min krans syns här ovan. Den kommer att pryda min dörr under advent och jul.

Först blev vi bjudna på glögg.

Sen var det dags att börja med kransarna.

Här ser vid de 21 färdiga kransarna.

Sen serverades det tomtegröt och skinksmörgås, kaffe och pepparkaka. Riktigt julmysigt var det. Nu känns det som att vi har börjat fira in julen.

Det var också ett lotteri där alla vann något utan att vi hade köpt några lotter. Så kul! 😃 Vi fick varsin lott när vi kom. Jag vann en gullig röd liten kruka med två hyacinter i. Jag blev glad för den. Det blev en kväll med mycket värme, kärlek, omtanke och nya möten med goa människor! 🙏🥰💛🎄🕯️❤️