I glada systrars lag

Vänner berikar livet. Ikväll har jag haft besök av Monica, Madeléne och Anja. Vi bodde alla i Uppsala i början av 2000-talet. Då lärde jag känna Monica och vi har varit vänner sen dess. Jag minns Madeleine från den tiden men vi umgicks inte. Anja kanske jag såg någon gång.

Nu bor vi alla här i Jönköping. För drygt 15 år sen var Monica och jag bjudna till Anja som bor strax utanför Huskvarna. Det var en trevlig träff hos henne och hennes familj. Så i augusti när jag skulle ta en resa till Värmland för Scandorama mötte jag Madeléne och Anja på Resecentrum. De var på väg till London och vi var väl alla tre uppspelta och glada. Jag blev energiboostad och uppmuntrad av att träffa dem. Strax före jul stötte Madeléne och jag ihop i en affär här i stan och pratade lite grand. Då tog vi varandras telefonnummer och bestämde att vi skulle ses. Ikväll blev det äntligen av och jag är så glad för denna kväll.

Vi har ätit, fikat, gått husesyn, pratat och bett. Det är väldigt fint när man delar tron på Jesus och kan prata om andliga ting. Att sen få avsluta med bön för varandra är oerhört värdefullt. Det händer alltid något när vi ber och det känns tryggt att få lägga sitt liv i Jesu händer.

Timmen är sen så disken får vänta men vad gör det? 😄🎉🤭 Nu somnar jag med ett leende på mina läppar 🥰 och känner mig boostad och glad efter en toppenkväll i glada systrars lag! 🤩 Jag tackar Gud för alla fina systrar jag har.

Melvin fyller 18 år

I dag har jag varit på 18-årskalas i Norrahammar. Min goda vän Anithas son Melvin har fyllt 18 år i veckan och idag var det kalas. Vi blev bjudna på en mycket god middag samt tårta och kaffe. Anithas man Mathias syskon med familjer var också där. Det var trevligt att träffa dem alla. Jag minns när Melvin var nyfödd och den tid som var då. Nu är han stora karln och myndig. Jag är så glad att jag har dem i mitt liv.

Systerskap

Systerskap är ett vackert ord med en ännu vackrare innebörd. Fina syster Helena har varit på besök här ikväll. 😊 Vi har ätit och haft goda samtal i hemmets lugna vrå.

Jag vill lyfta fram den fina skulptur jag fick av syster Bodil när jag fyllde år. Den ska symbolisera omsorgen mellan oss systrar. Mitt i prick! Den pryder sin plats i mitt hem och jag påminns om systerskapet även när vi inte ses. ❤️ Jag har ingen biologisk syster men är tacksam över alla mina fina systrar i vänskapsfamiljen! 🙏 🤗 🥰 De betyder väldigt mycket för mig.

En kanonkväll hos Sylvanders

Ikväll har jag varit hos mina goda vänner Gunnel och Dick. Det blev en kanonkväll precis som det brukar vara hos dem. En helkväll hos Sylvanders, vad mer kan jag begära? ❤️ ❤️ Här bjuds jag alltid på god mat och fika och allt är så mysigt arrangerat. På bordet var det dukat med både franska flaggor och svensk flagga. En av knivarna till osten var köpt i Frankrike. När jag studerade kniven närmre såg jag en cikada som dekoration. Cikador finns det gott om i Provence och vid franska rivieran.

Gunnel och Dick är två levande uppslagsverk när det gäller historia. Så klart att de har fortbildningsmaterial när jag vill lära mig mer om Vilhelm Erövraren. Jag berättade för dem att jag just har sett en film om honom och att jag vill lära mig mer. De berättade en massa intressant fakta om t ex slaget vid Hastings 1066 som jag också hade sett på filmen. Det är bra att prata om olika händelser för då befäster man kunskapen. Så tog Gunnel fram en seriebok på franska om Guillaume le Conquérant som han heter på franska. Jag fick låna hem den så jag kan studera i lugn och ro.

Vi spelade Penny Drop som är ett spel från USA. Det var nytt för mig och det var lite småtrevligt. Det krävde inte så stora insatser utan man slog tärningen och plockade med mynten.

Dick spelade vackert på gitarren för mig där jag satt och njöt vid braskaminen.

Så tittade vi på filmen Den lille prinsen, En stjärna föds. Det är en fransk dokumentär från 2023 som utforskar författaren Antoine de Saint-Exupérys liv från exilen i USA till den dag då Antoines flygplan spårlöst försvann över Medelhavet. Vi brukar ofta titta på fransk film när vi är tillsammans.

Gunnel och Dick är två goda vänner som jag tycker mycket. 🤗 🤗 De bor bara en kilometer från mig. Jag är glad att jag har dem så nära här i samhället.

Julmys, musikquiz, tipsrunda och gemenskap

Jag börjar med en bild på mig och mina goda vänner Noomi och Kent som är med på vår resa.

Vi har haft en skön dag i Maastricht. Vi skulle egentligen ha vänt och kört båten norrut idag för att stanna till och göra ett strandhugg i Venlo och sen åka vidare till Cuijk där båtresan startade. Tyvärr var vattenståndet 60 cm högre än vad det brukar vara så vi fick stanna kvar i Maastricht. Imorgon hämtar Kostas oss här istället och vi startar hemfärden härifrån. Jag fixade lite julmys i baren på båten för de som ville. På förmiddagen hade vi musikquiz med olika jullåtar.

På eftermiddagen hade vi julmys med tipsrunda, glögg, pepparkakor, skumtomtar, choklad och någon lek. Det var trevligt. Tipsrundan var på båten i baren och vid receptionen.

En flicka fyller år idag och här tävlar hon och hennes syster mot sin farmor och farmar i spelet Crazy där det gäller att hålla kvar kort på olika ställen mellan sig. Det var trevligt.

Här ser vi vår hotel manager Milos till höger och Jasmina som arbetar i receptionen till vänster. De tog väl hand om oss.

Jag och många med mig beundrar detta vackra hjärta som finns i baren. Här poserar Kent och Noomi glatt under hjärtat. Jag tror Kent blev extra romantisk och glad när han hamnade här för han frågade Noomi på nytt om hon vill leva resten av sitt liv med honom och hon sa Ja. Så fint att förnya sina löften i juletid. ❤️ ❤️

Så var det dags för den sista middagen på båten.

Det var oxsvanssoppa till förrätt. Jag tror inte jag ätit det förut. Jag tycker inte att det låter gott men det var helt okej faktiskt.

Varje kväll under middagen är personalen inne i hytten och lägger fram morgondagens program. Ikväll fanns också denna lapp med fint budskap på min kudde. Jag blev glad. Fritt översatt blir det:
Må kvällen/natten bli en härlig och fridfull bro som leder dig till en underbar morgondag.

Tack kära personal på MS Carmen! Detta tar jag till mig av hela mig av hela mitt hjärta.

Goa kollegan Linda

Idag har vi haft teamträff i Linköping med Team Öst på Annonsdax. Först var det utbildning och sen åt vi en mycket god trerätters lunch på Brasserie Storan.

Mitt på torget stod en ståtlig julgran. Linda och jag passade på att ta en selfie vid granen. Hon bor i Linköping men vi har kontakt så gott som varje dag. När man arbetar hemifrån var och en i sin stad blir det extra viktigt att ringa för att stämma av läget både när det gäller jobbgrejer och privat. Jag är så tacksam för Linda. Hon är go och gla’ precis som kexchokla’. Kan det möjligen bero på att hon bor nära Cloetta Chokladfabrik i Ljungsbro? Nej, det beror nog på andra faktorer. I vilket fall som helst är jag glad att jag har henne. Jag citerar Hjalmar Gullberg: Byta ett ord eller två gjorde det lätt att gå. Alla människors möte borde vara så.

Denna fina julkrubba finns också på torget. Den invigdes första advent 1999. Skulpturerna har huggits ut av konstnär Stig Carlsson.

Julmysig dag hos god vän i Borås

Jag var bjuden till en kompis i Borås kl 14.00 idag. Det var med stor glädje jag satte mig i bilen och körde dit. Jag har sett fram emot denna dag länge.

Min vän bjöd på glögg samt lussekatter och pepparkakor när jag kom. Senare blev det en utsökt middag. Vi har pratat och spelat spel. Jag fick inspiration när det gäller böcker och hittade någon titel jag absolut vill läsa.

Hon dukade upp ett ljuvligt fikabord och denna julstubbe gick inte av för hackor. Mums, så gott!

Innan jag åkte hem tittade vi på en underbar julfilm som gav mig glädje och en härlig känsla. Det var en riktig feel good-film.

Jag körde sakta hemåt i mörkret och var hemma strax efter kl 23, nöjd och glad efter en toppendag. Goda vänner är en rikedom. De betyder mycket för mig.

Vännerna hemifrån på besök idag

Idag har mina underbara vänner (systrar) ”hemifrån” varit här! Vilken glädje och samhörighet! Jag känner mig oändligt tacksam. 🙏❤️🤗🩷🥰🤎😃💚

Vi träffades i City mitt på dagen och de bjöd mig på lunch på Rosegarden som är en av mina favoritrestauranger. Det blev en trevlig stund där vi pratade, åt och njöt.

Sen följde de med mig hem en stund. Vi fortsatte gemenskapen och jag bjöd på havretårta.

Gammal vänskap rostar inte så lätt. När man känt varandra länge har man mycket gemensamt och många gemensamma minnen från tider som flytt. Det är skönt att få sitta och prata. Man minns olika saker och minnet fräschas upp när man pratar om allt.

Det är också härligt att få dela livet här och nu, både glädjeämnen och svårare saker. Man kan hjälpas åt i bön för varandra. Att veta att andra ber för mig känns otroligt tryggt. Bön är dynamit och bön förändrar situationer. Det händer alltid något när vi ber. När jag ber för mina vänner blir jag också själv välsignad.

Riktiga vänner finns till för varandra i ur och skur och så ska det vara. Vänskapsfamiljen ger mig trygghet och mycket glädje.

Firande, gemenskap, prat och skratt

Nathalie, Erik och lille Kasper dök upp till vår sena frukost. De hade åkt tidigt från Nyköping. Efter frukost tog vi en skön promenad i omgivningen. Vi gick upp på Hovslätts Ängar där det byggs för fullt just nu och så tog vi en runda i skogen och i samhället. Här ser vi Anita, Hans och Erik vid Flugebogölen.

När vi kom hem igen blev det uppvaktning. Här var det livat, här var det glatt. De sjöng och dansade och uppvaktade med kort och presenter.

Jag serverade sen samma meny (rätter med asiatisk touch) som jag hade förra lördagen. De verkade gilla det.

Så roligt att få mysa med lille Kasper som är det senaste tillskottet i familjen. 💙

Det blev härlig gemenskap med prat och skratt, sällskapsspel och även reparationer. Både dörrklockan och dragspelet är nu reparerade. Hurra! Broder Hans han kan det mesta. 👍

Jag fick bl a dessa söta domherrar som jag ska ha som utebelysning. De fick stå och pryda köksön idag. Nu ska jag hitta en bra plats att ha dem på. Jag funderar för fullt.

Vederkvickelse till ande, själ och kropp

Ikväll har jag varit hos mina vänner Åke och Monica. De bjöd på tacos vilket var jättegott. Åke tog studenten i våras och går nu på bibelskola i Stockholm. Denna vecka har han höstlov och är hemma hos mamma. Vi har haft vilda samtal om högt och lågt som vanligt. 🤣 😂 😅

Det blev vederkvickelse till ande, själ och kropp. 💛 💙 🩶 När det var dags för efterrätt serverades te och kaffe i dessa nyinköpta muggar från USA. Man kan inte bli annat än välsignad av budskapet. 🙏🤗🕯️

Rom 8:28 För dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa.

Matteus 19:26 För Gud är allting möjligt.

Psalm 46:11 i vår svenska Bibel, Bli stilla och besinna att jag är Gud.

Jonas och Mia på besök

Min kusin Jonas med fru Mia kom till mig ikväll. De ska flyga till Gran Canaria imorgon och planet avgår från Jönköping så det är perfekt att de kan sova hos mig inatt och så skjutsar jag dem till flyget imorgon bitti. De har inte varit här hos mig på Tallkullen tidigare.

Vi har haft en jättetrevlig kväll då vi ätit och pratat. ❤️ ❤️ Så härligt att få dela livet! Goda samtal kvällen lång. 😊 Jag känner mig ”refreshed” av minnen från förr och tankar om livet här och nu.

Plötsligt händer det

Plötsligt händer det! 😃 Finaste vännen Myrthel från Slättingebygd tittade in idag. Hon ringde på morgonen när jag arbetade hemifrån. Hon har besökt sina barn och barnbarn i Huskvarna i helgen och funderade på att titta förbi när hon ändå var i krokarna. Eftersom jag arbetar och skulle iväg in till stan lite senare så blev det en snabbvisit.

Myrthel är en gammal god vän. Hon är kusin med min mamma och vi har umgåtts mycket, speciellt på 90-talet men även under delar av min uppväxt då vi bodde ”hemma” i Slättingebygd.. Myrthel har inte besökt mig tidigare här på Tallkullen så vi gick husesyn och tog en snabb fika. Det var väldigt trevligt och mysigt. ❤️

Goda vänner gör livet rikt. Välkommen tillbaka kära Myran! 🤗🍀💚

Gemenskapsdag med Kerstin och Tommy

Oh, vilken underbar dag! Finaste Kerstin och Tommy från Linköping har varit hos mig. Kerstin var barnflicka hos oss hemma i Slättingebygd 1969-1971 och betydde mycket för vår familj. Det blev många minnen, både skratt och tårar. ❤️

Min lillebror Hans föddes i juni 1969 och det var då Kerstin kom till oss för att hjälpa mamma och pappa med allt i hemmet. Min bror Tomas som var utvecklingsstörd var då 11 år och han behövde mycket omsorg. Kerstin var då 16 år och var en fantastisk flicka. Vissa tider när mamma var borta skötte hon allt i hemmet och tog hand om oss tre barn. Här är en bild på Kerstin där hon har Hans och Tomas i knäet. Lägg märke till den kärleksfulla klappen Tomas ger Kerstin. Han älskade henne. Så har vi en bild på oss allihop.

Ja, vi har verkligen pratat om mycket idag. Jag fick veta en hel del roliga grejer som jag inte visste innan. Jag var ju inte så gammal då och hade inte full koll på läget men mycket visste jag ju förstås. Kerstin var en eftertraktad tjej och bygdens kavaljerer besökte henne på kvällarna. På den tiden kom en kvinna som man kallade hemsyster och hjälpte till i hemmet. Kerstin berättade så skojiga minnen om hemsyster. Hon berättade om mamma och pappa och en massa roliga grejer. Vi sågs senast på mammas 80-årskalas och det är 13 år sen. De har besökt mamma sen dess men då har inte jag varit hemma.

Jag brukar ofta ta med mina gäster upp till Lisaberg så min vana trogen tog vi en promenad dit.

Så gick vi en liten trädgårdsrunda och tittade bl a på mina dahlior som har börjat blomma.

Jag är så tacksam och glad för denna härliga dag. Vi har bara hunnit börja prata om allt. Vi måste fortsätta snart igen. Nästa gång åker jag till dem i Linköping.

Kära syster Bodil tittade in

Just när jag skulle avsluta mitt arbete för dagen ringde Bodil och frågade om hon fick titta in när hon ändå var i krokarna. Visst fick hon det! Jag hade inte planerat något särskilt för fredagskvällen. Jag gjorde något som jag ofta gör och som jag gillar, varma mackor.

Vi har haft en jättetrevlig kväll med mat och prat. Jag fick en ros av henne. Så vacker! Den kommer att glädja mig länge.

Ljuvliga Vänskapsfamilj

Min goa och glada vän Bodil kom hit igår för att vara med på konserten. Inatt har hon sovit över här hemma så idag blev det en trevlig frukost tillsammans. Vi var sen på Asecs och shoppade och åt lunch.

Sen blev det eftermiddagsfika och då dök vår käre vän Bruno upp. Vi fick en jättetrevlig stund där vi ventilerade livets väsentligheter.

Jag uppskattar min vänskapsfamilj sååååååååå mycket. Tack Jesus för alla goda vänner jag har! De berikar verkligen livet, ger mig glädje och trygghet.

Mycket glädje och positiv boost på kvällens konsert

Det har varit en underbar dag. Vi i Projektkören träffades i Pingstkyrkan här i Hovslätt redan kl 09.30 och har finslipat inför kvällens konsert. Vi har övat och övat och övat. Så har vi fikat och ätit och fikat och fikat. Inget har saknats.

Kyrkan var fullsatt ikväll vid konserten. Flera av mina vänner hade kommit vilket var extra roligt. Det blev verkligen en toppenkväll men mycket glädje och gung.

För mig har det varit extra roligt att träffa så många härliga människor i det samhälle där jag bor sen drygt fyra år tillbaka. Det har varit en mycket positiv upplevelse. Jag har inte varit så många gånger här i Pingstkyrkan innan jag började i projektkören, kanske fem gånger. Jag tror det kommer att bli fler besök efter detta.

Ungdomskören Joyful sjöng några egna sånger och några sånger tillsammans med oss.

Här är det riktigt drag när vi sjunger Get together.

Här sjunger vi sången Hopp. Du är hopp för en hopplös värld. Tro för en trolös själ. Du är allt mitt hjärta begär. Du är ljus i vår mörka tid. Lust, som väcker mig till liv.

Ute på vift med Helene

Igår kväll följde jag med vännen Helen på konsert i Månsarps kyrka. Det var en projektkör som framförde musikalen Befriad. De gjorde ett fint framförande och jag kände igen en del låtar från förr. Musikalen Befriad, skapades av Lars Mörlid och Peter Sandwall, och hade premiär 1973 då den framfördes av gospelkören Choralerna.

Sen följde Helen med mig hem på eftersits. Vi känner inte varandra så väl men har sagt när vi mötts i kyrkan att vi ska träffas någon gång. Ikväll blev det av. Vi har nu fikat och hunnit prata om både det ena och det andra. Jag känner mig berikad. Det blev en mycket trevlig kväll.

Hela världen är full av vänner som vi inte har lärt känna än.

Tacksam över fin gemenskap och glädje i helgen

Vi började dagen med att gå på Tillsammans-gudstjänst i Pingstkyrkan här i Hovslätt. I vanliga fall går barnen till söndagsskolan men när det är Tillsammans-gudstjänst är barn och vuxna tillsammans. Det var en välsignad och rolig gudstjänst med härlig sång av barnen samt engagerade och positiva ledare som spelade teater med tänkvärt budskap om allas lika värde. Mitt kusinbarn Carin medverkade.

Min kusin Liselotte med make Håkan var också med på gudstjänsten idag. De har varit hos Carin i helgen. Vi fikade tillsammans med andra vänner i församlingen. Det var jättetrevligt och jag pratade med några kvinnor jag inte träffat förut. Det är roligt att knyta nya kontakter.

Sen åkte Carin, Liselotte, Håkan, Britt-Marie och jag in till city för att äta lunchbuffé på en av mina favoritrestauranger, Rosegarden. Jag älskar deras mat. Där satt vi länge och njöt av allt gott och den trevliga gemenskapen.

Det har varit både en underbar dag och helg med mycket gemenskap med släkt och goda vänner. Det bästa vi har är varandra. Jag känner stor tacksamhet.

Ljuvlig dag med systrarna då vi firat Bodils födelsedag

Britt-Marie, Susanna och jag åkte idag till vår goda vän Bodil som numera bor i Tidaholm. Bodil fyller halvjämnt på måndag och vi skulle fira och umgås hela dagen. Hon bjöd på en god lunch när vi kom fram.

Vi åkte till sen Fröjered för att besöka butiken Mjölk som Bodil pratat om. Det var en helt underbar butik med en massa konstgjorda växter, inredning och kläder. Vi var där länge och tittade på allt fint och så köpte vi en hel del med oss hem. Vi hade en härlig stund i butiken och passade på att få oss förevigade mitt i den vackra miljön bland alla blomster. Detta blir ett underbart minne.

Sen tog vi en promenad i Fröjered. Det var väldigt kallt så vi var inte ute så länge.

När vi kom hem så bjöd Bodil på våfflor. Det smakade bra. Senare blev det presentöppning.

Vi pratade och delade livet som vi brukar. Framåt 21-tiden dukade Bodil fram mer mat. Det blev en god matig paj och sallad. Det har varit en underbar dag. Vänskapsfamiljen betyder väldigt mycket för mig, sanna, trogna, äkta vänner som jag känner mig trygg med. Det är värdefullt.

Trevligt helgbesök

Så här glad blir jag när jag får weekendbesök av finaste syssling, vän och ”syster” Britt-Marie från Nybro. 😃 Nu har vi haft fredagsmys med mycket prat och bön. 🙏 Helgen stundar! 🤗🧡❤️💛 Hon stannar ända till måndag morgon så nu ska vi verkligen umgås. Imorgon blir det nya äventyr.