
Just nu njuter jag av allt som tänkas kan i naturen och i min trädgård. Rabarberna frodas och jag har börjat skörda lite grand. Jag blir glad bara av att titta på den vackra grönskan.

Just nu njuter jag av allt som tänkas kan i naturen och i min trädgård. Rabarberna frodas och jag har börjat skörda lite grand. Jag blir glad bara av att titta på den vackra grönskan.

Jag har haft en trevlig kväll hos mina vänner Gunnel och Dick! 💚💚 Osten Livarot smakade utsökt precis som allt annat. Gunnel köpte den när hon var i Paris förra veckan. Livarot är en fransk ost i regionen Normandie, med ursprung i kommunen Livarot och skyddad av en Appellation d’Origine Contrôlée sedan 1975


Vi gick en promenad vid Hassafall och njöt av grönskan. Titta på de gröna bladen. Det är fantastiskt vackert.


Jag fick en massa inspiration när det gäller Paris och Frankrike av Madame Sylvander. Hon hade en del nya tips efter sin senaste Paristripp. 🇫🇷❤️ Då hade jag penna och anteckningsblock i högsta hugg. 😃
…och förresten, när man är 75+ har man väl rätt att unna sig två telefoner om man behöver det!? 😃 Heja Gunnel! Mycket lagring blir det…av både bilder och annat, dock ej av ost. 🧀 😃
Jag tycker texten i hjärtat är jättebra: Life’s truest happiness is found in the friendships we make along the way. Livets sannaste lycka finns i de vänskaper vi skapar längs vägen.
Än en gång vill jag säga det: Jag är tacksam för mina goda vänner. De betyder mycket för mig.



Maj månad bjuder i år på ganska kalla vindar men en underbar grönska och frisk luft. Jag förundrades över de vackra träden på tallkullen under min morgonpromenad. Oh, vad jag njöt av färgerna och den friska luften! Detta är livskvalitet och piggar upp innan jag sätter igång med dagens arbete.

Det regnar och blåser men det är helt underbart att komma ut på en promenad ändå mellan skurarna. Det är skönt att få inandas den friska luften och njuta av all grönska. Det är helt fantastiskt. Allt är så levande.


Det är så roligt att gå runt i trädgården och titta på växterna. Jag har slarvat med lavendeln. Jag tror inte jag beskar den varken i höstas eller våras. Jag är lite osäker faktiskt. Ja, ja, vi får se hur den växer och utvecklas i år. Den är i alla fall grön på de flesta ställen och snart kommer blommorna. Då sprids ljuvliga dofter. Härligt!
Wow, vilken kväll det blev! Min goda vän Gunnel och jag stack iväg ut på en skogspromenad för att plocka liljekonvaljer! Det har varit helt fantastiskt. Det finns massor av liljekonvaljer så vi plockade varsin stor bukett.
Det finns så många olika gröna nyanser i naturen just nu. Grönt är skönt. Här har jag satt mig i ett hav av ormbunkar.

Härliga Hovslätt! Här har Helen härliga himmelska hemmamiljöer. Häftigt!
Midsommarblomster hittade vi också.





Gunnel bjöd in mig på te och mackor. Det blev en trevlig pratstund som alltid. Jag fick också plocka så mycket rabarber jag ville ha. Jag försåg mig ordentligt. De har mycket rabarber. När jag gjort dem iordning här hemma blev det 4,3 kg så det blev 8 påsar med 500 gram i varje (lagom till en paj) och 300 g i en påse. Jag tycker mycket om rabarbermarmelad. Jag gjorde det för första gången förra året och det var jättegott. Rabarberdryck är också helt underbart. Jag har mycket kvar i frysen sen förra året. Jag ska använda upp den innan jag gör mer. Den tar mycket plats i frysen så därför fryser jag in rabarberna direkt nu så kan jag göra något av dem senare under året.


Det är första gången jag planterar alunrot. Jag köpte tre olika sorter som jag satte ihop i en kruka. Jag tycker de är så härliga och har så fina mönster. Titta så vackra de är när det har regnat. Detta gör mig glad.



Alunrot blev utsedd till årets perenn i Sverige år 2003.
När jag kom hem häromdagen, efter att ha varit borta en vecka, lade jag märke till att min murgröna verkligen har vuxit mycket den senaste tiden. Wow, vad den är frodig! Om jag inte minns helt fel så fick jag den i en julgrupp eller liknande och planterade senare om den.
Den är så dekorativ och man kan använda den till mycket: som dekoration när man dukar och även i vaser och annat. Murgröna är Gotlands landskapsblomma och på gutamål kallas den rind.

