Guidat vännen Kristin i Rosenlunds rosarium

Min goda vän Kristin är här på besök. Idag var vi på gudstjänst och var sen ute och åt. Därefter bar det iväg till mitt älskade rosarium på Rosenlund. Vi vandrade runt både i rosariet och Posses park. Kristin lyssnade så snällt på allt jag berättade. Hon tyckte det var intressant vilket gladde mig. Tyvärr ville hon inte vara med på bild men här ser ni mig vid en av de underbara rhododendronbuskarna.

Keukenhof och Bloemencorso Bollenstreek

Kl 08.00 styrde vi kosan mot Lisse där den fantastiska blomsterparken Keukenof ligger. Parken grundades redan 1949 och sträcker sig över 32 hektar, alltså ungefär som 64 vanliga fotbollsplaner. Den har bara öppet åtta veckor per år, vanligtvis från mitten av mars till mitten av maj. På så kort tid hinner den ändå ta emot över 1,4 miljoner besökare.

7 miljoner blomlökar planteras för hand varje höst. Det är inte bara tulpaner utan också krokusar, hyacinter, narcisser och många fler vårblommor.

Att få vistas i denna miljö en hel dag och njuta av så många vackra blomster har varit en lisa för själen. Alla dessa färgsprakande sammansättningar har gett mig inspiration.

Här ser vi tulpanfälten lite längre bort.

Vi var fyra Scandoramabussar här idag så vi guider och chaufförer passade på att ta några gemensamma foton. Så roligt att få vara tillsammans!

Vi vandrade runt och njöt, pratade och fikade. Christina hade sytt en jacka med tulpaner på. Den passade fint idag.

Framåt eftermiddagen var det dags att gå ut till vägen för ca kl 15.45 anlände blomsterparaden. Den startar kl 09.30 på morgonen i Noordwijk och rullar sen 42 km innan den anländer till Haarlem runt kl. 21.00. Det var många ekipage som rullade förbi. Detta är en kul upplevelse.

Pionvallmons fröer väckte odlingslusten till liv i januari

Naturen vilar och så gör också jag. 🛋️ 😊 Idag när jag var på ICA fick jag se de att hade tagit fram massor av fröer. Odlingslusten slog till och jag kunde inte motstå dessa vackra pionvallmo. Dessa ljuvliga blommor har jag inte odlat tidigare. Det blir kul att peta ner fröerna i jorden framåt våren/sommaren. 😃 ❤️

Gula rosor piggar upp i höstkvällen

Tänk vad en bukett rosor lyser upp hemmet. Jag går här och njuter efter måndagens festligheter och fortfarande ligger festremsan med svenska flaggan på. Kul med lite omväxling! Den vita duken får ligga kvar för jag får gäster till helgen men festremsan ska bort. Jag ska försöka göra det lite höstigt istället inför Allhelgonahelgen.

Kvällarna blir längre nu när vi ställt om till vintertid (normaltid). Jag tycker det är riktigt skönt att kura ihop inne. Igår kväll såg jag en film på SVT Play. Den handlade om Rollo, vikingen som grundade Normandie. Den var bra och lärorik. Ikväll har jag sett en dokumentär om Eiffeltornet. Den var också mycket intressant och lärorik. Även om jag har studerat Eiffeltornet och dess historia minutiöst så var det en hel del nytt och matnyttigt i programmet.

Härliga höst! Nu ska jag varva ner lite grand, läsa böcker och pyssla hemma.

Planterat växt som kommer att få gula blommor

Jag har planterat några växter som kommer att ge gula blommor. Jag fick dem av min moster och dessa blommor fanns i vår barndoms trädgård. Jag hittade en gammal bild där växten står i full blom. På bilden syns vår vän Elsie från Amerika som var på besök och mormor och morfars lilla pudel Petite. Kanske växten heter Höstrudbeckia / Gullboll.

Min kära hembygd

Framåt eftermiddagen gav jag mig iväg till Nybro, min kära hemstad. Jag har inte varit ”hemma” på ett år och jag kom på mig själv med att jag började sjunga en sång om Nybro kommun när jag passerade skylten.

Först hälsade jag på mina fina vänner Sig-Britt och Inga som bor i det hus där mamma bodde. Där känner jag mig som hemma. Jag blev bjuden på kaffe. Det kändes så gott i hjärtat. Jag har massor av fina minnen tillsammans med dem och mamma! ❤️ ❤️ ❤️

Innan jag åkte från Jönköping plockade jag en del av mina egenodlade dahlior, zinnior och ringblommor. Det kändes fint att få sätta dessa underbara blomster på gravarna i Kristvalla.

Tre fina löv lågt vackert placerade vid pappa, mamma och Tomas grav. ❤️ ❤️ ❤️ Mormor och morfar fick också blommor. ❤️ ❤️

Sen åkte jag till Ingelsryd där moster Barbro och morbror Kalle bor. Moster Solveig var också på plats. Nu blir det en härlig helg med tjocka släkten. ❤️ ❤️ ❤️

De första dahliorna har slagit ut

Så härligt att komma hem till Hovslätt igen. Jag gick direkt ut i trädgården för att titta till mina älskade växter. Nu har de första dahliorna börjat slå ut och jag älskar detta.

Automowern hade stannat när jag var borta men nu har han satt fart igen. Just nu kör han runt, runt, runt. Jag tror det kallas punktklippning och det behövs. Han gör det bra, min Hubert.

I år har jag sått krasse både på friland och i kruka. I landet blommar det för fullt.

Årets Pelargon Sunrise Lavina

Årets Pelargon heter Sunrise Lavina och är en zonalpelargon. Jag gillar den vackra färgen. Jag tycker den ser lila ut men när jag läser om den står det att den är lavendelrosa. Den har ett litet vitt öga i mitten.

Jag tycker det är kul med Årets Pelargon och brukar oftast köpa en varje år. Vem vet, det kanske blir fler i år för att plantera utomhus. Det står att den är bredväxande så det borde räcka med några få i en stor kruka utomhus tror jag.

Julstjärnorna blommar för fullt

Mina julstjärnor är fortfarande fina och nya gröna blad skjuter fram. Jag vill inta slänga dem men vill göra det vårfint uppe. Jag har en hel del växter som går i en rosa-lila ton så nu har mina röda julstjärnor fått flytta ner till mitt röda vardagsrum. Där gör de sig fint även under våren och vem vet….kanske under sommaren också.

Jag minns när mamma och jag firade jul på Teneriffa. Det var julen 1998 och det var ett ljuvligt svenskt sommarväder. Stora röda julstjärnor blommade och vi gick runt i våra sommarkläder. Det var en speciell jul som jag minns med glädje så visst kan man ha julstjärnor även på sommaren, i alla fall här hos mig.