Jag är så imponerad av mina amaryllisar. Jag går här och tittar på dem, njuter av dem, fotograferar dem, vänder på krukan och fotograferar igen. De är vackra och jag vet inte om jag någonsin kommer att få vara med om något liknande igen. Jag tycker de är helt underbara. Nu lägger jag in bilder jag tagit de senaste dagarna.
Nu börjar de slå ut, de amaryllisar jag köpte på rea i januari. Det var en chansning för man vet aldrig. De kostade 20 kr styck och 5 kr styck. Snön ligger vit ute och här inne lyser det rött för fullt. Jag njuter.
Jag köpte röda nejlikor för 12 dagar sen. Då var de bara i knopp men nu har de flesta knopparna slagit ut. De är så vackra. Nejlikor ger glädje länge. Detta är kvistnejlikor och jag köpte dem på ICA. Jag hoppas de håller sig fina minst en vecka till.
Förr förknippade jag nejlikor med begravning men då var de mest vita, krämvita eller aprikosfärgade. Sen nejlikor har blivit på modet igen har jag lärt mig att tycka om dem och speciellt när de är i starka färger.
Utomhus har jag haft cerisa och rosa trädgårdsnejlikor. De är fina och lyser upp i trädgården.
Jag har en amaryllis vars första knopp slog ut för en tid sen och nu har den andra just slagit ut i full blom. Den är otroligt vacker. Jag går här och beundrar den. Färgstarka blommor ger mig mycket glädje.
Jag har lagt upp bilder på underbara blombuketter jag fick när jag fyllde år. Jag har också fått en bukett torkade blommor som kommer att bestå, i alla fall i sex månader. Det stod på en lapp att dessa blommor håller sig fina i ett halvår men jag räknar med att ha dem kvar längre.
De ska inte stå i direkt solljus men just nu har jag dem i ett fönster i väst så där blir det inte så mycket solljus mer än i solnedgången. Dessutom lyser solen mest med sin frånvaro nu i vintertid så de kommer nog att hålla sig fina där.
Jag tycker buketten är jättefin och så roligt att ha blommor som består. Jag blev jätteglad för dessa blomster som jag fick av min bror Hans med familj som var här och hälsade på i helgen.
Jag fascineras av denna rosa lilja. Den är vacker. Jag har dock tagit till vana att klippa av ståndarna efter ett tag eftersom det finns risk att frömjölet faller ner och missfärgar duken och annat det kommer i kontakt med. Jag har läst att blommorna står längre utan ståndare så det är en bra idé att ta bort dem. Visserligen är liljorna finare som de är men jag tänker praktiskt. Jag passade på att fotografera innan ingreppet.
Idag kl 09.00 var det exakt 60 år sen jag såg dagens ljus. Jag är glad att jag har fått leva så här länge och jag hoppas att få leva många år framöver. Denna lilla tavla fick mamma av sin väninna Gerd när jag föddes. Jag har den nu vid mitt nattduksbord. Den är söt och texten på baksidan betyder mycket för mig. Det är roligt med dessa små minnen från förr.
Jag har arbetat hemifrån idag men var bjuden på lunch av min goda vän Monica. Jag fick välja restaurang så vi träffades på Rosegarden som är en av mina favoritrestauranger. Hon hade också med sig fina blommor. Vi fick några trevliga timmar tillsammans och maten smakade utmärkt. Jag kände mig så tacksam och glad över detta.
På kvällen kom min goda vän Yvonne och vi fick en trevlig kväll tillsammans i hemmets lugna vrå. Hon uppvaktade med blommor och presenter. Tjohoo, vad kul!
Jag gjorde det lätt för mig och köpte en liten smörgåstårta idag. Vi mumsade på den och åt lite sallad.
Senare blev det kaffe och Budapestrulle som jag bakade igår. Den var god och är en av mina favoriter.
Jag fick också ett blomsterbud. Det var mina goda vänner Helen och Magnus från Varberg som hade skickat blommor. Nu njuter jag av detta vackra. På lördag blir det fest här hemma hos mig.
I torsdags kväll plockade jag av alla blommor som var utslagna för att ta med till Kristvalla kyrkogård. Nu, fyra dagar senare, har en massa nya blommor slagit ut. Jag älskar mina dahlior.
Trädgårdsglädje hemmavid! Så välgörande för själen. Jag älskar denna tid på året då det blommar i trädgården. Det är helt underbart att vara ute och dofta på blommorna. Ja, de doftar kanske inte så mycket men de sprider glädje med sin blotta existens. Nu njuter jag.
Palettbladen som jag planterade ut i början av sommaren växer och frodas. De är otroligt dekorativa. Mina olika dahlior blommar för fullt. Det kommer nya blommor hela tiden.
Krysantemum och rosor är också ljuvliga.
Ringblommor och krasse blommar och sprider glädje.
Luktärterna blommar så sakteliga och några tomater är nu mogna. Jag fick en tomatplanta av mina grannar i somras och nu har den vuxit till sig och bär frukt. Trevligt och gott.
För första gången i mitt liv har jag sått zinnia. Några blommor har det blivit i alla fall och jag tycker de är så färggranna och vackra.
Årets odling har inte gått så bra. Först var det torka flera jättevarma sommarveckor och sen kom det massor av regn under ett antal veckor. Till på köpet har trädgårdsmästaren (=jag) varit borta en stor del av sommaren. Ja, då ser det ut så här i blomlandet men vad gör det? Jag har haft en underbar sommar där jag rest runt i Värmland, Provence, Paris, Orust och så Värmland igen. Jag gläder mig över de blommor jag har.
Ringblommorna har tagit sig rätt så bra och jag hoppas att jag kan glädjas över dem och plocka dem fram till första advent. Så har det varit de två senaste åren.
Jag har varit ute och rest en hel del i vår och sommar och då blir trädgården eftersatt. Jag planterade dahlialökarna sent men nu äntligen börjar de blomma. Det är så roligt. Nu kommer jag att ha blommor ända fram till att frosten slår till och de kommer bara att bli fler och fler. Jag har många krukor med dahlior. Fler bilder kommer framöver för detta gillar jag.
Nu är jag hemma och arbetar på dagarna och grejar i trädgården på kvällar och delvis på helgen. Min automower har inte varit igång hela tiden jag varit borta så både gräset och ogräset har vuxit sig högt. Jag går på ogräsjakt på gräsmattan och drar upp ogräset med rötterna så mycket jag kan. Jag ser ju ogräset väldigt bra nu. Jag dressar vissa gula partier av gräsmattan och ska också gödsla lite innan regnet kommer i övermorgon igen. Min snälla granne erbjöd sig att byta knivar i min automower. Han såg väl att den inte klippte så bra. Jag hade köpt hem nya knivar men inte hunnit sätta dit dem och så vips fick jag ett meddelande av grannen att han kunde fixa det direkt när jag själv fortfarande var på semester. Bra!
Förra måndagen var en kompis här och då fick jag denna vita krysantemum. Jag tycker krysantemum är fina men ibland är de svåra att sköta. Jag är glad att jag lyckats hålla denna vid liv i nio dagar och jag tycker den bara blir finare och finare. Den gör sig fint här hemma på köksön. Blommor gör mig glad.
Vi har fått ett ljuvligt och välbehövligt regn. Det är otroligt torrt i markerna och min gräsmatta är helt gul. En gul gräsmatta spelar ingen roll men jag tänker på bönderna och skördarna som väntar. Enligt prognosen kommer det att regna en hel del veckan som kommer. Jag hoppas verkligen att det blir så.
Jag var ute och tittade till växterna och fick se att en klematisblomma har slagit ut. Oh, vad den är vacker!
Jag njuter av allt vackert i naturen och stannar till och bara förundras när jag ser något extra vackert. Jag fascinerades av denna vackra rhododendron som jag passerade idag när jag besökte en god vän på Österängen.
Precis som det står i dagens ord samlar jag på lyckliga ögonblick och dokumenterar dem gärna. Det är härligt att titta tillbaka på dessa fina stunder. Det ger glädje och kraft.
Idag lämnade jag vackra soliga Jönköping och tog tåget till Malmö där det var lika soligt och fint.
Jag bytte i Nässjö och hoppade på Snälltåget. Jag fick så härliga vibbar från i påskas då vi åkte Snälltåget till Åre. Härliga minnen strömmade emot mig. Lika härligt tror jag det kommer att bli veckan som kommer då jag ska leda en resa till Paris med Scandorama. Jag är alltid lika glad och förväntansfull när jag åker till Malmö för att ge mig iväg med Scandorama.
Jag blev så förtjust i de vackra blomsterarrangemangen som finns utanför hotellet. Visst är de fina? Jag har haft arbetsdag så jag arbetade hela dagen på tåget och när jag checkat in på hotellet.
Rummet är bra. Jag har nu suttit hela kvällen och förberett mig, läst dokument, skrivit att göra-listor m m så att resan ska flyta på så bra som möjligt. Jag tog en kort paus då jag var ute och åt hamburgare och tog en promenad i det sommarsköna Malmö. Det var så härligt. En massa människor var ute och njöt i det fina vädret, satt på uterestauranger och bara strosade. Själv köpte jag mig en glass och gick hem till hotellrummet där jag har fortsatt ladda inför resan. Här kommer jag att sova gott.
Jag har plockat vitsippor och njuter av denna ljuvliga bukett. Jag kan nästan inte se mig mätt. De är så fina. Jag säger som Ernst: I det enkla bor det vackra…om man nu kan kalla vitsippor enkla. De är en del av Guds fantastiska skapelse. Vitsippa heter Anemone Nemorosa på latin, Wood Anemone på engelska och Anémone des bois på franska (skogsanemon både på engelska och franska).
Jag njuter av vackra blommor här hemma. Igår när jag hade gäster fick jag två fina buketter som nu gläder mig. Jag trivs verkligen med denna blomsterprakt.
Jag hade tänkt köpa pelargoner idag för att sätta på bordet ute men insåg att det fortfarande är för kallt på nätterna. Det kan bli minusgrader och då är det kört. Det finns inte så mycket att välja på just nu om man inte vill hålla på att flytta ut och in krukorna varje morgon och kväll. Jag fick se ljuvliga penséer så jag köpte några till och planterade här hemma. Dem kan jag inte få för många av. De är relativt billiga och blommar länge. De växer till sig också vilket är sååååå härligt. Det blir mycket valuta för pengarna helt enkelt.
Ljuva lycka! Nu har jag planterat mina penséer. Jag köpte dem på torget igår och nu har jag fått ner dem i jorden. Jag älskar dessa färgsprakande blommor och de brukar blomma länge här uppe på kullen. Det har blivit en tradition att jag har tre stora krukor intill huset vid slänten och jag hoppas de små blomstren piggar upp även grannar och förbipasserande. Det räckte till en kruka vid entrén också. De behöver växa till sig lite. Om någon månad kommer det att vara fullt av blommor i krukorna. Detta mår jag bra av.
Jag tänkte inte ha så många blommor denna sommar för jag vill kunna resa bort en hel del men så kom jag på att vår Herre kanske sköter vattningen helt och hållet. En god vän till mig som har jättefina blomster i sin trädgård hade inte vattnat blomlanden någon gång förra sommaren. Odlar man i land är det kanske inte så känsligt och det gäller nog att vänja växterna vid lite vatten redan från början. Jag får testa. Skulle något dö gör det ingenting.
Jag kunde inte motstå denna färgprakt. Det är vallmo, ringblomma, två olika sorters zinnia, lejongap, luktärt och blomsterängsblandning. Jag har nog inte plats för allt men gör ett försök i alla fall. Det får växa hej vilt. Blommor bereder så mycket glädje. Lycka!
En sak som är toppen är att det finns bra grannar här i området som kan vattna när det behövs. Det bor nog folk här i huset tidvis även om jag är borta så det löser sig.