Härlig vandring längs Tabergsåleden

Idag gick ännu en dröm i uppfyllelse.

Glad i hågen och med ryggsäcken packad lämnade jag hemmet kl 09.57 och skuttade nedför kullen. Äntligen var det dags att vandra Tabergsåleden som jag längtat efter så länge. Humöret var verkligen på topp och bästa sällskapet väntade. Vilken dag!

Min goda Yvonne och jag tog tåget härifrån Hovslätt kl 10.20 och var framme i Månsarp kl 10.32. Det känns så idylliskt att åka Krösatåget. Efter två stopp, i Norrahammar och Taberg, var vi framme i Månsarp.

När vi väl hittat var leden började så bar det iväg på apostlahästarna. Bra att veta är att från stationen ska man först gå norrut en liten bit på vägen innan man tar in till vänster för att komma på leden. Vi gick längs med Tabergsån och kom ganska snabbt fram till Månsarpasjön.

Efter en stund var vi framme vid bebyggelsen i norra delan av Månsarp. Vi gick en liten sträcka på Hyacintstigen innan vi gick in i skogen igen.

Med raska steg gick vi vidare och njöt av vår vandring.

Här ser vi Oscarsstenen, förgylld minnesinskription på bergvägg av Oscar II då han
och drottning Sofia besökte Taberg, järnvägsbanan Jönköping-Vaggeryd 27 augusti 1895. Det var riktigt läckert att se hans namnteckning på stenen, kändes lite som historiens vingslag.

Att vandra längs med porlande, ibland forsande, vatten är avkopplande och rofyllt.

Nu börjar vi närma oss Taberg och ser Tabergs topp. Det är fascinerande att stå vid bergets fot och blicka uppåt. Härifrån kan man gå upp till toppen för att njuta av den vackra utsikten. Vi gjorde inte det idag men har bestämt oss för att göra det en annan vacker dag.

Vid Tabergs station mötte våra goda vänner Eva och Susanna upp. Vi fortsatte vår vandring tillsammans på slingrande stigar i en härlig miljö.

Så var det dags för lunch. Så härligt att sitta i en glänta och avnjuta medhavda läckerheter. Här satt vi länge och bara njöt.

Mycket prat blev det också. Vi hann avhandla både det ena och det andra. Det får mig att tänka på Hjalmar Gullbergs vackra dikt – Människors möte. Jag brukar ofta citera diktens sista vers. Det betyder så mycket att byta ett ord eller två. Man går stärkt vidare efter ett gott samtal med en vän.

Om i ödslig skog
ångest dig betog,
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog.

Giva om vägen besked,
därpå skiljas ifred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed.

Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

Nu har vi kommit fram till Norrhammar och det är dags för Eva och Susanna att ta bussen tillbaka till Tabergs station. Vi var glada för dessa trevliga timmar vi fick tillsammans med dem. Varje vän är som en tindrande stjärna och ingen är den andra lik. Jag är tacksam för mina goda vänner. De betyder oerhört mycket för mig.

Yvonne och jag fortsatte vår härliga vandring i solskenet. Vi gick igenom mattor av vitsippor. Det kändes helt fantastiskt.

Nu har vi kommit fram till Hovslätts Hembygdsgård. Tabergsåleden går från Månsarp till Jordbron vid Munksjön, en sträcka på 18 km. Här har vi gått 13,1 km och känner oss nöjda för dagen. Vi avslutar med en god och lång fika i det härliga solskenet. Sträckan fram till Jordbron sparar vi till en annan dag.

Om du är intresserad av att gå Tabergsåleden eller vill veta mer så hittar du info här: https://www.jonkoping.se/upplevagora/friluftslivochmotion/vandringsleder/tabergsaleden.4.74fef9ab15548f0b80024c8.html

En vandring genom Bårarps by

Bårarp är en by som jag passerar när jag kör från Hovslätt via Tokarp och Gräshagen till Jönköping. Jag tycker det är väldigt vackert där så idag bestämde jag mig för att promenera den vackra vägen genom byn.

Allt kommer inte i kronologisk ordning utan jag börjar med dagens höjdpunkt. Det var att jag träffade min f d kollega Marita. Jag visste att hon bor i byn men inte exakt var. Hon skulle precis ut och rida när jag passerade hennes hus och hundarna skulle med. Det blev ett trevligt möte, både med Marita och hennes fina hundar. De driver företaget Ängens Gård och har en gårdsbutik där de säljer vackra lantliga ting och egna lammskinn från gården m m. http://www.angensgard.se/

Att vandra genom Bårarps by gjorde min själ som ny. Vacker natur med kullar så granna att jag ville där länge stanna.

Här kan man skönja en viss utsikt mot Jönköping – Huskvarna
Utsikt mot Hovslätt

Strax innan jag kom tillbaka till Hovslätt fanns denna vackra idyll på vänster sida av vägen.

En söndag i advent varje år genomförs eventet Julmarknad genom Bårarps by. Det finna flera duktiga hantverkare i byn. Förutom Ängens Gård som jag tidigare nämnt finns bl a Chokladverkstan http://www.chokladverkstan.se/ och Johanslunds Ljusstöperi.

Nu vill jag njuta i fulla drag av den prunkande naturen som är så ljuvlig. Livet är en gåva som jag vill ta vara på varje dag.