I lördags tog jag upp alla ringblommor som blommat så fint hela sommaren. Jag hade mycket trädgårdsavfall att köra till Återvinningen. Jag hade sparat en hel del sen tidigare i höstas men nu är allt ivägkört. Skönt! Nu kan vintern komma. Trots att det snöade för någon vecka sen fanns det ett par blommande ringblommor kvar som jag tog in. Nu är det alltså en mix av sommarblomman ringblomma och julblommor i mitt hem. Trevligt!
Jag sitter vid mitt skrivbord och tittar ut. Jag ser träd i vackra färger. Jag kan inte låta bli utan måste ta ett foto genom hjärtat som hänger i fönstret. Älska hösten, ja, det är faktiskt det jag gör. Så många färger i naturen!
Fortfarande har jag gott om färgsprakande blommor i krukor och blomland. Jag har plockat in nya blommor senast idag på morgonen. Det kommer nya knoppar hela tiden. Det är så härligt.
Förra året kunde jag plocka ringblommor ända till helgen före första advent. Vi får se hur det går i år. Dahliorna kommer att nicka efter första frosten. Jag plockar blommor så länge jag kan.
Under tre-fyra år har jag haft en havsbild från Madeira som bakgrundsbild i mobilen. Häromdagen kom jag på den geniala idé att byta bild och lade istället upp ett relativt nytaget foto på mina krasse. Denna bild gör mig verkligen glad. Små saker kan ge stor glädje.
Det har varit en toppendag. Jag var värd i min kyrka, Pingstkyrkan i Jönköping, på förmiddagen. Jag var där kl 10.00 för att vara på plats när gudstjänstbesökarna kom strax före 10.30. Det var en bra gudstjänst med sång och musik, intressant predikan, nattvard och bön och en massa härliga människor.
Jag pratade med ett par i mitt värdlag, ett par som jag aldrig pratat med tidigare. Vi fikade tillsammans efter gudstjänsten och vi hade mycket gemensamt. Det var en mycket trevlig stund. Eftersom vi är drygt 2000 medlemmar i Pingstkyrkan så känner man inte alla men det är väldigt trevligt när man kan lära känna några i taget.
Sen gick jag lite snabbt till Folkuniversitet för att besöka några av konstnärerna som ställer ut på Konstrundan. Det är Södra Vätterbygdens Konstrunda i helgen.
Därefter var det dags att uträtta några ärenden. Jag passade på att äta lunch på IKEA. De har börjat med ett nytt system där man bokar och betalar sin mat i en automat och sen hämtar den i restaurangen. Det var smidigt och gick snabbt. Tidigare har det varit långa köer i restaurangen så jag har undvikit att äta där.
Min goda granne Eivor och jag åkte till Hakarps kyrka ikväll. Sånggruppen Vocalsis var där och sjöng och det var en riktig höjdare. Det är fem härliga tjejer som sjunger vacker stämsång. Kvällen anordnades i samarbete med Läkarmissionen. Vi fick info om deras fantastiska arbete i Afrika. Detta är så behjärtansvärt. Vi fick se en film som bl a handlade om doktor Denis Mukwege som arbetar för att stötta och hjälpa utsatta kvinnorna i Kongo. Det är vidriga saker han har fått bevittna. Kvinnor är helt förstörda efter att ha blivit våldtagna. Det sexuella våldet är utbrett och jag tycker det är förfärligt. Läkarmissionen är med och bekämpar och förebygger detta. Jag lägger in en länk ifall du vill skänka pengar. https://www.lakarmissionen.se/
Nu sitter jag här och bloggar men ska strax sova. Imorgon är det en ny arbetsvecka. Det har varit en toppenfin söndag. Jag lägger in en bild på mina dahlior som står så fint här på bordet.
Ikväll har ett par goda vänner varit här och jag fick en jättesöt växt som jag inte har haft tidigare. Den heter Ornithogalum dubium och på svenska är det orange stjärnlök. Den kommer från Sydafrika.
Jag tycker den är jättefin och jag ska försöka sköta den med stor omsorg. Jag har googlat och läser att den gärna står ute under sommaren och blommar länge men eftersom den är frostkänslig får jag vänta lite med att plantera ut den. Den är en knölväxt som man kan försöka övervintra frostfritt och driva igen på våren. Vem vet, denna orangea stjärnlök kanske kommer att glädja mig många år framöver. Den ska planteras i väldränerad jord. Att övervintra växter är kul. Den är giftig.
Vi hade en trevlig kväll med mat, prat och fika. Här sitter Marie och Yvonne redo att intaga kaffe med dopp. Vänner gör livet rikt.
Jag fick se denna ljuvliga begonia i affären när jag skulle handla mat idag. Jag tycker den är helt underbar och kunde inte motstå den. Jag insåg att den skulle passa bra hemma hos mig. Jag vet inte om jag sett en begonia med just den färgkombinationen tidigare. Nu står den här på bordet och skänker glädje.
Min härliga ”gamla” Troyes-kompis Anette har varit här ikväll. Ja, vi var med i samma evangelisationsteam i Frankrike under året 1988. Vi var fyra svenska tjejer som bodde i en lägenhet i staden Troyes, 16 mil sydost om Paris, och var engagerade i den evangeliska församlingen där. Vi hade ett helt underbart år tillsammans och det är alltid lika roligt när vi träffas. Det blir inte så ofta numera men ibland händer det. Anettes dotter studerar här i Jönköping nu så jag hoppas jag får fler besök framöver.
Anette har gröna fingrar och hade med sig fröer från egen odling. Vilken lycka! Så fint inslagna också! Det var Dahlia, Rosenskära, Jätteverbena, Ringblomma (Pink Surprise), Blomstermorot (Dara) och Allium (Purple Sensations). Hon berättade utförligt hur jag ska göra med varje växt…eller frö rättare sagt. Jag skrev ner allt för att komma ihåg det. Redan nu ska Jätteverbenan sås så det får jag göra imorgon kväll. Hon berättade med liv och lust om de olika växterna och visade bilder som hon skickade över till mig.
Det känns om att Guds välsignelser bara trillar ner över mig. Detta ska bli så roligt. Inte nog med att en kär gammal vän kommer och hälsar på, hon delar också frikostigt med sig av både frön och kunskap. Jag är så tacksam och glad.
För drygt två veckor sen fick jag dessa hyacinter av min vän Bodil. Hon sa att de skulle slå ut lagom till advent och hon hade helt rätt. Nu är de i full blom och jag njuter av dem. De sprider väldoft här hemma, det doftar jul.
Jag älskar min krasse och vårdar den ömt. Nu är den inte riktigt lika fin som den var tidigare men den gläder mig fortfarande. Jag ser den varje morgon utanför mitt sovrumsfönster. Jag lägger in en utebild som jag tog för någon månad sen. Jag har längtat efter att få odla krasse och denna sommar har det blivit en verklighet. Detta projekt har verkligen varit lyckat och jag är så glad för det.
Hur boostar man sig en grå, regnig dag? Forskningen säger att vi blir gladare och lyckligare av blommor och plantor så jag tog en fotorunda i trädgården.
American society for horticultural science genomförde en studie som bekräftar detta. På ett sjukhus gjorde man en undersökning där man delade upp patienterna i två grupper. Den ena gruppen hade blommor på rummen och den andra gruppen fick bo i rum utan blommor. Vilka tror ni mådde bäst? Den grupp som hade blommor på rummet trivdes bättre med rummet. De hade lägre blodtryck och kände mindre smärta och ångest än deltagarna i den andra gruppen. De var också piggare och kände sig mer positiva.
Man skulle kunna använda blommor som en del av medicinen för att befrämja tillfrisknandet.
Studien säger att färgglada färska snittblommor och blommande eller gröna växter kan vara ett kompletterande läkemedel för patienter. Vackra inomhusväxter kan ge en fantastisk möjlighet för patienter att uppleva naturen under alla årstider. Dessutom är växter en bra terapi, särskilt för patienter som tillbringar mycket av sin tid inomhus medan de återhämtar sig efter en smärtsam operation.
Växter är bra för vårt psyke men också rent fysiskt är det bra med växter inomhus. Krukväxter tillför luften syre och fuktighet vilket ger luften bättre kvalitet. Ju mer vatten en växt behöver desto mer fukt tillför den.
Nu gläder jag mig över alla underbara blomster här hemma.
Jag älskar mina ringblommor som jag plockar till mig själv och ger bort buketter av till andra. Vilken lyx att kunna gå ut och plocka varje dag! Jag hoppas de blommar länge så jag får ha färska buketter på bordet några veckor till. Det är första gången jag odlar ringblommor och det kommer jag att fortsätta med varje år tror jag. De skänker mig stor glädje.
Jag bara älskar mina dahlior. Nu blommar de för fullt och de är så vackra. Jag fotograferar nästan varje dag. De är ljuvliga både i solsken, skugga och efter regn. Regnet ger liv och det är väldigt vackert med dahlior som just fått ta del av lite regn. Dahlior är verkligen dekorativa.
Våren 2020 köpte jag dahlialökar på Trädgårdsmässan. Jag började med att plantera dem inomhus. De blev snabbt stora och växte så det knakade. Jag tyckte att de skräpade ner och även om det var jättekul var det mycket arbete. När jag väl planterat ut dem tyckte jag inte att de tog fart. Det blev inte många blommor förra året.
I år planterade jag lökarna direkt i krukor ute. Vissa planterade jag om en extra gång efter en tid när de vuxit till sig. Nu har de äntligen börjat blomma och jag njuter så. Det är en fröjd att gå runt och titta på alla vackra blomster.
I början av sommaren sådde jag ringblommor för första gången i mitt liv. Nu har de verkligen tagit fart och blommar för fullt. Jag plockar några nästan varje dag. Det är så fint att ha i små buketter här hemma men också trevligt att ta med när man går till goda vänner.
Det växer mycket renfana utanför huset. Jag tycker den är vacker där den står men nu har jag också plockat en bukett och placerat på balkongen. Jag tycker det är jättefint med den gula färgen mot cederträet.
Det finns alltid mycket att glädjas över i naturen. Årstidernas skiftningar är underbara och det gäller att passa på att njuta av varje epok.
Idag åkte vi till Rosenlunds rosarium. Jag älskar denna plats. Förra veckan var det magiskt när jag var där med mina mostrar. Idag var en del rosor överblommade men andra hade börjat blomma. Oh, vad det är ljuvligt att gå omkring här och lukta på rosorna!
Lilla Chica poserar så fint i Posses park. Vi gick ner till Vätterstranden och vandrade längs med stranden. Det var friska vindar idag vilket var underbart.
Sen blev det lunch på Piren. Vi åt på Tullhuset och hade en ljuvlig stund.
Efter att vi också inmundigat varsin glass och strosat lite vid Atollen åkte vi hem och slappade. Senare på kvällen kom Hans och då hade vi räkfrossa.
Vi har haft en jättefin dag tillsammans då vi upplevt mycket vackert men också hunnit prata och utbyta tankar och erfarenheter. Jag är så glad och tacksam.
Idag har jag en hemmadag och fixar med lite av varje. Jag grejar en hel del med mina växter och har fyllt på med lite jord i vissa krukor och några har jag planterat om.
Jag har plockat ett par blombuketter. Så rogivande att kunna gå utanför husknuten och plocka vilda blommor! De är så vackra när de sätts i en bukett.
Sommar och semester, skönt att ha tid till det jag vill göra! Jag njuter i fulla drag.
Vi var bjudna till min goda vän Bodil på midsommarfest. Hon och hennes kompis Jeanette hade bjudit ihop ett gäng på ca 20 personer. Det var mest gamla bekanta men även en del nya.
På bilden ovan återupplever vi gamla barndomsminnen och gör lönnäsor. Lite barnslighet förgyller livet. Det är Bodil, Jeanette, jag och Susanna.
Bodil har många strängar på sin lyra. Hon är florist, fotograf, webbdesigner m.m. Hon har alltid något fint blomsterarrangemang hemma och idag på självaste midsommarafton var det lite extra. Vill du titta in på hennes hemsida så har du den här. https://www.bringbeauty.nu/
När vi kom kl. 15.00 stod det midsommarsmyckade kaffebordet så vackert dukat.
När vi hade ätit och pratat av oss ordentligt blev det femkamp som vännen Bruno hade fixat. Det var klurigt och roligt.
Var och en hade med sin grillning. Hans och jag hade bjudit med vår vän Erik så vi bjöd honom på mat. Här tog vi några roliga foton. Först ser Erik glasspaketen och tittar med förtjusning på läckerheterna: hasselnötsglass, gammaldags vanilj m.m. Vad kan det vara i burkarna? Sen upptäcker han böngroddar, morötter, sallad, fullkornscous m.m. Besvikelsen i ögonen syns. Ja, ja…lite arrangerat var det.
Så kom Hans med det nygrillade köttet, älg och vildsvin, och gourmetpotatissalladen kom också på plats. Då var alla nöjda och glada. Vi åt och njöt.
Senare framåt kvällen spelade vi brännboll vilket var länge sen för min del. Mot slutet av kvällen bjöd Bodil och Jeanette på kaffe och efterrätt.
Det blev en riktigt bra midsommarafton i goda vänners lag och vädret var precis lagom. Jag är tacksam och nöjd.
Ikväll när jag var ute och vattnade trillade en fräsch fuchsiablomma bort. Jag blev så fascinerad av den att jag började fotografera den i olika konstellationer. Vilken färgprakt! Jag älskar starka färger. Nu flyter den så fint här inne i en vas. Vår skapare har/hade en fantastisk förmåga vill jag säga och detta är bara en av alla otroligt vackra skapelser.
Idag har jag varit på kundbesök i Vetlanda. Jag parkerade på Stortorget och fick se att torghandeln var i full gång. Jag passade på att gå dit. Jag fick se en helt underbar blomma som jag inte kände igen. När jag frågade fick jag veta att det är en dubbel petunia. De kostade bara 20 kr styck så jag köpte fem stycken.
Ikväll har jag planterat dem här hemma och hoppas på mycket blomsterglädje. Det var inte helt enkelt att plantera dem för de var lite spretiga och några blommor gick av. Jag tog in en lila blomma och lade i en glasskål. Det blev dekorativt att ha inne också