Idag har vi firat Malin som tog sin juristexamen i januari. P g a coronapendemin blev det ingen stor fest utan bara vi fem samt farmor. Det var roligt att hon kunde vara med. Vi åt först påskbuffé och sen kaffe, kaka och tårta. Det blev en solig och trevlig dag. Malin har fått jobb på en advokatbyrå i Stockholm. Där började hon arbeta direkt efter examen.
Etikett: gemenskap
En välsignad skärtorsdagskväll med smörgåstårta, gemenskap, nattvard, bibelboost och förbön
Goda vännen Susanna hade inbjudit till smörgåstårta, gemenskap och nattvardsfirande ikväll. Jag kände på mig redan när inbjudan kom att det skulle bli en mycket trevlig och välsignad kväll. Vännen Kicki och en för mig helt ny bekantskap som heter Emilia var också där.
Emilia bor på en gård där det bl a finns hönor så hon gav oss varsitt fack med 20 ägg. Vilken härlig påskpresent! Jag blev jätteglad.

Susanna hade gjort en mumsig smörgåstårta som vi inmundigade med god aptit och sen blev det en god tårta som Kicki hade med sig.
Vi kom på oss själva med att vi pratade mycket om död, ångest, sjukdomar och lidande. Det är ju Skärtorsdag så det kanske inte är så konstigt att vi gled in på det ämnet.
Susanna hade förberett för att vi skulle kunna fira nattvard. Jag gladdes verkligen inför det. Nu är det längesen jag var med och firade nattvard p g a coronapandemin. Jag brukar alltid be om förlåtelse innan jag tar nattvarden och när jag tar nattvarden brukar jag alltid tacka för rening från synd och helande från sjukdomar. Jesu blod rann för att vi skulle kunna få förlåtelse för våra synder och hans kropp spikades upp för att vi skulle kunna få helande i våra kroppar. Nattvarden är en symbol för detta.

Sjukdom är oerhört jobbigt och svårt men så länge jag lever vill jag fortsätta att be om hälsa både för mig själv och andra. Jag tror det gör verkan. Alla kanske inte blir fullt friska eller har full hälsa men bördor kan lätta och smärtor kan minska.
Kicki ledde nattvarden men först ville hon ge oss varsin present. Hon hade med varsitt påskägg till oss. Jag blev förstås glad men tänkte i mitt stilla sinne att ett påskägg fullt med godis inte är bra för mig. Jag äter för mycket helt enkelt. Till våra stora glädje var det något annat i påskägget, en påse te med Södermalmsblandning. Jag gillar te så det var en perfekt present. Jag blev glad bara av att se förpackningen där vi önskades välsignad påsk med kärlek, hopp, tro & glädje. Jag tror att dessa positiva affirmationer betyder något i våra liv.
I påskägget låg också ett litet häfte med Rent GULD. Kicki bad oss titta igenom det och välja varsin bibelvers att läsa upp för häftet var fullt med just bibelverser. Det var svårt att välja för alla var bra. Jag valde följande: Jesus ropade: ”Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger.” Joh 7. 37-38
Kicki läste några bibelord och vi delade brödet och vinet (som var druvjuice). Sen bad vi för varandra och det kändes såååå bra. Jesus säger i missionsbefallningen att vi ska lägga händerna på de sjuka och de ska bli friska. (Markus 16:18) I coronatid lägger vi inte händerna på varandra men man kan lyfta sin hand mot den man ber för eller också rent symboliskt lägga handen på bordet framför.
Jag vill dela med mig av några fler bibelord ur häftet Rent GULD: Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. (Jesaja 53:5) Jag älskar de sista orden…genom hans sår är vi helade. Dessa ord vill jag citera om och om igen.
Detta skriver jag till er för att ni skall veta att ni har evigt liv, ni som tror på Guds Sons namn. (1 Joh 5:13)
Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. (Uppenbarelseboken 21:1, 4)
Detta är livskvalitet för mig. Att få träffa några goda sanna vänner för att prata, dela livet och be för varandra är oerhört värdefullt. Ikväll blev det en extra boost med bibelverser och nattvard. Intet att förglömma var det också väldigt god förtäring. Nu somnar jag med ett leende på läpparna. Tack kära systrar för denna underbara kväll och tack Jesus för friden i mitt inre!
Gemenskap och vackra blommor
Ikväll har min goda vän Yvonne varit här. Jag hade fixat kycklingpaj och sallad som vi avnjöt. Vi hade mycket att prata om som alltid. Senare blev det kaffe med dopp. Hon hade med vackra lila tulpaner. Jag älskar blommor.
Hon hade också med sig en jättefin bukett blommor från mina vänner Mia och Bengt i Göteborg. De hade bett Yvonne att köpa en bukett som ett deltagande i sorgen efter mamma. Så gulligt! Dessa blommor ska jag njuta av länge nu.

Vår i luften
Idag var det 10 plusgrader och sol på eftermiddagen. Min goda vän Eva kom hit och vi tog en promenad över Hökhult till Norrahammar. Vi var ute drygt en timma och det kändes som att det var vår i luften. Det blev en uppfriskande promenad med goda samtal. Vi fortsatte sen samtalen här hemma över en kopp kaffe. Naturupplevelser och gemenskap men goda vänner är två av mina stora intressen. Jag fick sen energi till att fixa en massa här hemma.

Tiokaffe hos Inga
Så knackade det återigen på dörren och glada Inga undrade om hon fick bjuda på förmiddagskaffe. Såklart hon fick! En kaffepaus måste man ha. Sigbritt hade bakat kringlor och allt smakade mycket bra. Dessa härliga stunder med goda grannar är guld värda.
Semlor med pistage och fikon
Det börjar bli tomt i mammas lägenhet men de kära grannarna sprider idel glädje. Jag bjuder på kaffe och Inga bjuder på specialgjorda semlor med pistage och fikon. ![]()
![]()
Inga och Sigbritt har verkligen blivit riktigt goda vänner till mig också. Jag är så tacksam att jag har dem.
Mat och gemenskap hos Barbro och Kalle
Jag blev bjuden på middag ikväll hos moster Barbro och morbror Kalle i Ingelsryd. Det var gott och trevligt. Så mysigt att få sitta ner och prata med dem. Vi har mycket gemensamt och det är skönt att få sitta och prata gamla minnen och dela upplevelser från både förr och nu. Samhörighet är vad jag känner.
Promenad med Britt-Marie och Flake
Min bror Hans dök upp kl 09.00 idag och vi åt frukost tillsammans. Jag kände mig pigg som en nötkärna och hade vaknat före väckarklockan. Jag kände mig så tacksam för det.
Efter frukosten åkte vi till Återvinningen för att slänga grejer och lämna in en massa saker i Rias rum. Det var underbart att bli av med allt. När vi kom hem fortsatte vi att greja men efter någon timma gick luften ur oss. Vi tog en fika och sen åkte Hans.
På eftermiddagen tog jag en härlig promenad tillsammans med min goda vän Britt-Marie och hunden Flake. Sol, motion och frisk luft i kombination med en massa prat. Så trevligt!
Underbar fikastund hos goa glada Inga
I eftermiddags bjöd goa grannen Inga oss andra på fika. Hon hade bullat upp en massa goda grejer. Det känns så fint att få fortsätta gemenskapen med mammas fina grannar även om mamma flyttat till himlen. Jag är verkligen tacksam att jag har dem här i huset. Det betyder så mycket med en god gemenskap.

Vännen Bodil på besök
Bodil och jag träffades i Vattenledningsparken på förmiddagen och promenerade en dryg timma i det underbara vinterlandskapet. Sen åkte vi hem till mig och åt lunch. Jag serverade fisk i ugn med ris, sallad, haricots verts (brytbönor), brysselkål, inlagda gröna tomater och gelé. Till efterrätt blev det fruktsallad, glass och liten kaka samt kaffe.
Vi hade en mycket trevlig eftermiddag med prat och bön. Jag säger bara det, vänner gör livet rikt. Hon gav mig så fina blommor, både rosa rosor och vita liljor. Jag är så tacksam.
Härlig gemenskap vid röda duken
Ikväll har jag varit hos min goda vän Yvonne. I december när hon hade julpyntat berättade hon att hon lagt på en ny röd duk på sitt matbord. Jag var då hos mamma och visste inte hur länge jag skulle bli kvar eftersom vi visste att mammas dagar var räknade och att hon inom kort skulle flytta till himlen. Jag hade bestämt mig för att stanna kvar hos mamma så länge hon levde men Yvonne sa att hon inte skulle ta bort duken och julpyntet förrän jag hunnit besöka henne. Jag såg fram emot att få besöka henne och sitta vid den röda duken. Ikväll var det dags.
Hon bjöd på helt underbara frasiga räkstrutar med ägg och stenbitsrom. Det var så vackert upplagt och smakade gudomligt. Kanske det också berodde på det trevliga sällskapet. Dessa räkstrutar ska jag göra själv någon gång. Du hittar receptet här: https://recept.se/recept/frasiga-rakstrutar-med-agg-och-stenbitsrom?fbclid=IwAR2iFKjeu2U9VZxYzZFTbLPaI9wqNSigdVStNn1VJ3epeI8E2GxMST6k44A
Det blev mycket prat om livet. Senare serverade hon en mumsig fruktsallad med Ben & Jerry’s glass och därtill kaffe. Såååå gott!
Vänskap är en dyrbar gåva och jag är så tacksam för denna fina kväll.
Goda grannar i alla lägen
I eftermiddag dukade vi upp fika inne hos mamma i hennes sovrum. Orkar hon inte sitta vid bordet så sitter vi hos henne. Sigbritt hade med smaskiga kakor och vi njöt i fulla drag. Mamma satt upp en liten stund och drack t.o.m. lite kaffe. Hon låg sen och njöt av sällskapet. Ibland sov hon och ibland var hon vaken. Hon uttrycker ofta att det är så härligt att höra andra prata i bakgrunden när hon slumrar. Detta är så värdefullt. Goda grannar och sanna vänner.
Det var så fint att se det stora leende hon fick när Sigbritt och Inga kom in i sovrummet idag. Hon har sovit mest hela dagen men då blev det en liten glädjeyttring.
Juldagen 2020 – kärt besök av moster Barbro
Vi har haft en lugn dag. På eftermiddagen hälsade mammas syster Barbro på oss. Eftersom mamma mår dåligt och mestadels ligger till sängs just nu så satt vi hos henne och dukade upp fika i sovrummet. Det blev underbara timmar då vi fick prata gamla minnen. Det är viktigt att ta fram det ljusa och positiva man varit med om tillsammans. Mamma och Barbro hade en hel del roligt att prata om. Jag fick höra någon gammal historia som jag inte hört tidigare där även pappa var inblandad.
Barbro är 78 år och dagens ”äldre” är som tonåringar. Mobilen var framme och hon inbjöd mig till Quiz Planet. Jag har fått inbjudningar tidigare men inte nappat men ikväll körde vi igång. Det är roligt och allmänbildande med frågespel. Jag gillar det.

Broder Hans är hemma hos oss
Hans kom hem från Västerås och är hos oss ett par dagar. Det är kul och mamma är glad över att ”lille Hans” är hemma. Det är roligt att få vara tillsammans och mamma uttrycker hela tiden sin glädje och tacksamhet över detta.
Vi vet att mammas dagar här på jorden går mot sitt slut och då vill vi ta vara på dagarna lite extra. Samtidigt blir det en påminnelse om att det alltid är viktigt att ta vara på dagarna. Dessa dagar som kommer och går, det är det som är livet.
Jag tänker mycket tillbaka på livet och allt roligt vi haft tillsammans. Vi har också tittat i gamla album. Jag blir påmind om så mycket fint och trevligt, vardagsstunder och fester, allt i en härlig blandning. Jag känner stor tacksamhet.
Härlig vardagsgemenskap
I eftermiddags tittade mammas hyresvärd Nils-Harald in med en julgrupp. Goda grannen Inga var också här då. Det blev en jättetrevlig stund då vi pratade om allt mellan himmel och jord. Frukt och godis inmundigades och mamma njöt av det trevliga sällskapet. Det gjorde jag också.
Den enkla vardagsgemenskapen betyder så mycket. En liten pratstund, vänner emellan, förgyller livet…kanske speciellt för den som inte mår så bra och mestadels ligger och vilar i soffan. Detta är äkta vänskap.
Mycket gemenskap med mamma och hennes grannar
Jag har bara digitala möten än så länge denna vecka så jag arbetar från Nybro. Mamma mår inte bra så jag vill vara hos henne så mycket det går. Hon ligger i soffan och vilar och jag sitter vid stora matbordet vid julgranen och arbetar. Det går jättefint och hon känner trygghet.
Idag ville hennes granne Inga bjuda oss på lunch och vi tackade ja. Vi avnjöt en god måltid som hade levererats från Stora Hotellet.
Senare på kvällen blev det fika hos grannen Sigbritt. Inga, Sigbritt och jag passade också på att spela Skip-Bo medan mamma tog en tupplur på soffan. Jag är verkligen tacksam för den fina gemenskapen med grannarna i huset.

Adventsmys hos mamma med ”familjen” i huset
Mamma sörjer över att hon inte orkar baka längre. Hon har alltid gillat att baka men krafterna räcker inte till numera. Idag bakade vi tillsammans och det var så roligt. Vi gjorde två saffranskakor som blev någorlunda. Jag borde ha tagit ut dem lite tidigare ur ugnen men lät dem vara tiden ut. De var helt ok i alla fall även om mamma tyckte att det var lite torrt och att det hade behövts vispgrädde till. Hon får vispa grädde nästa gång när hon bjuder sina grannar på fika.
Sigbritt hade med spelet Skip-Bo som hon försökte lära oss. Det blev många glada skratt under spelets gång.
Gemenskap och glädje runt köksbordet
Även idag blev det förmiddagsfika tillsammans med mammas goda grannar Inga och Sig-Britt. Det är underbara stunder med mycket prat och skratt.
Jag passade på att ta en bild på oss alla fyra innan jag gick in till arbetet som kallade. Vid lunchtid lämnade jag Nybro för att åka hem till Jönköping. På vägen gjorde jag några kundbesök i Vetlanda.
Det har varit jättefina dagar i Nybro, ja, det blev en hel vecka denna gång. Jag märker att mamma har blivit lite piggare mot vad hon var för 2-3 veckor sen och det känns verkligen roligt. All tid då hon mår bra är värdefull. Nu lever vi.
Förmiddagsfika med mammas granna
Det är så skönt att vara hemma hos mamma. Jag arbetar härifrån på dagarna och hjälper henne med lite av varje övrig tid. Hon behöver mycket hjälp nu och jag gör det så gärna. Tänk så mycket hon har gjort för mig under åren!
Det blir ofta förmiddagsfika med hennes goa grannar Inga och Sigbritt. Då passar jag också på att ta mig några minuter ledigt. Dessa små stunder med en fika och härligt prat betyder mycket.
Mysig dag med min bonusdotter Vilma
Idag har Vilma varit här och vi har haft en jättefin dag. Vi började med att äta lunch, en god kycklingsoppa som vi båda gillar. Sen gick vi en härlig promenad genom skogen till Norrahammar och sen tillbaka hem via Hökhult. Jag älskar omgivningarna här runt Hovslätt. Vissa delar av skogen här intill känns som trollskog och jag njuter så av att vandra där.
När vi kom hem blev det kaffe med blåbärspaj och vaniljsås. Sen såg vi filmen Instant Family. Den var verkligen sevärd. Senare blev det te och kvällsmacka och en massa prat. Det har varit en underbar dag då vi bara umgåtts och pratat. Värdefullt!









































