I eftermiddags kom min härliga kusin Liselotte med trevlige make Håkan hit till mig. De bor utanför Kalmar och har inte hälsat på i huset tidigare.
Vi har haft en härlig eftermiddag och kväll med fika, prat och mat. Egentligen hade jag bjudit hit ytterligare tre vänner ”hemifrån” som bor här i trakten men de blev sjuka och fick hålla sig hemma.
Liselotte och Håkan ska sova över här två nätter så nu har vi mycket tid tillsammans. Det är så roligt.
Idag har jag arbetat hela dagen. Jag har suttit vid Solveigs skrivbord och hunnit med massor. Jag har ringt samtal, skickat offerter, följt upp offerter, fixat med material till annonser osv. Det har varit en bra dag.
Solveig bjöd på god lunch och ikväll blev det mys med te och mackor. Här har jag det så bra och trevligt. Det är underbart att få vara tillsammans.
Jag passar på att stanna i Kalmar några dagar eftersom jag ska vidare till Västervik på onsdag morgon på konferens med jobbet. Det kändes onödigt att åka hem till Jönköping igår kväll för att sen åka tillbaka till Ostkusten på onsdag morgon. Jag bor hos min moster Solveig tre nätter och arbetar från Kalmar ett par dagar.
Hon var så söt och fin när hon kom upp idag på morgonen och grattade mig. Hon är så kärleksfull och trevlig. Glädje, kärlek och lycka! 🙂 ❤
Jag arbetade till 12.30 och tog sen lite kompledigt. Det är kanon att kunna styra över sin arbetstid. Vi åkte till Restaurang Slipkajen som ligger på Varvsholmen. Dit kom också moster Barbro och morbror Kalle, kusin Jonas med fru Maria och kusin Carlotto. Oh, vilken rolig överraskning! Där blev vi serverade Wallenbergare med mandelpotatispuré, ärtor, brynt smör och rårörda lingon. Det smakade utsökt.
Mia och Jonas bor på Varvsholmen så efter maten gick vi upp till dem för att dricka kaffe och äta en ljuvligt god prinsesstårta. De bor så vackert med utsikt ut över vattnet och in mot staden.
Vi njöt av en vacker solnedgång och satt kvar länge och pratade om livet. Det blev en jättefin dag som jag är tacksam och glad över. Gemenskap med släkt och vänner är det jag värdesätter mest.
Jag har haft en underbar dag med mina mostrar och min morbror i Ingelsryd. Vi sov länge, åt frukost länge och pratade i lugn och ro. Det blev en liten promenad i trädgården innan det var dags för söndagsmiddag. Barbro bjöd på god fläskkarré med potatis och sagolik sås. Mums!
På kvällen åkte vi in till Kalmar. Jag åkte till en gammal kompis och de övriga skulle till Kalmarsalen för att lyssna på Lill Lindfors. Jag hade några jättetrevliga timmar hos vännen Lena. Det berikar verkligen mitt liv att få umgås med släkt och vänner. Denna helg har varit en riktigt positiv boost med mycket prat och skratt.
Nu är jag hemma hos Solveig i Kalmar där jag ska sova inatt.
Min goda vän Susanna och jag åkte idag till Töllsjö för att medverka på en förmiddagsgudstjänst. Töllsjö ligger mellan Borås och Alingsås och vi har inte varit där tidigare. Det blev tidig uppstigning denna söndagsmorgon. Tur att det nu är vintertid och att vi fick dra tillbaka klockan en timma inatt.
Det var verkligen en underbar upplevelse att få besöka EFS i Töllsjö! Härliga människor och i kyrkan fanns massor av positiva budskap uppsatta. Jag trivdes gott och min fina vän Susanna predikade om att vi inte ska göra oss några guldkalvar utan lita på Gud och invänta hans välbehagliga tid. Jag sjöng några sånger för och tillsammans med församlingen. Efter gudstjänsten blev det fika.
Det är något visst med små församlingar. Gemenskapen och samhörigheten betyder mycket. Fikastunderna tillsammans är ljuvliga också. Med Jesus i centrum blir det toppen! Tack kära vänner i Töllsjö!
Igår kväll när jag åkte hem från Lidköping stannade jag till hos min goda ”gamla” vän Anette som bor i Skara. När hon fick se på Facebook att jag var i Lidköping hörde hon av sig och undrade om jag ville titta förbi. Jag kunde inte motstå det för vi har inte setts på kanske fem år. Jag hade tänkt stanna en timma men kan säga att den timman blev nästan tre timmar. Jag kom inte hem förrän kl 22 ikväll.
Anette bjöd på gott fika och vi pratade oavbrutet. Det har hänt mycket sen sist så vi hann bara prata om det allra viktigaste. Det var verkligen ett fint möte. Jag ser redan nu fram emot nästa tillfälle då vi får träffas. Jag hoppas hon kommer till Jönköping snart. Hennes äldsta dotter studerar här i Jönköping nu så jag borde kunna locka hit Anette inom en inte alltför avlägsen framtid.
Hon dukade med så fina servetter. Vilket budskap! ”Närheten till varandra. Den största gåvan i livet. Att glädjas och uppmuntras. Att se det bästa hos någon annan. I det nära mötet växer vi. Det är där vi ger och där vi får ta emot.”
Jag är tacksam för det fina nära möte jag fick med Anette ikväll. Jag träffade henne första gången hösten 1987 då vi gick på en lärjungaskola under tre månader i Stockholm. Vi skulle båda åka ut med Filadelfia Team Action som bedrev mission i olika länder i världen. Vi blev placerade i Frankrike, som vi hade önskat, tillsammans med två andra tjejer, Iréne och Åsa. Vi fyra hade ett helt fantastiskt år tillsammans i Troyes som ligger 16 mil sydost om Paris.
En gång om året är vi ett gammalt gäng som träffas för att bara umgås och ha det bra. I år hade vi valt att åka till Tranås. Vi träffades kl 10.30 idag och gick till Café Gula Huset för att ta en fika. Det var gott och trevligt.
Sen blev det några timmar på stan innan vi åt lunch. Så härligt att bara gå och strosa, kolla i affärer, prova kläder och få inspiration. Vi intog lunch på M.O.A:s Krog & cafe. Det var en jättegod buffé.
Sen checkade vi in på Tranås Badhotell och gav oss ganska snabbt ner till spaavdelningen. Vi njöt i pooler, bubbelpooler, badtunnor, bastu m m. Det fanns ett antal sängar där man kunde vila och koppla av. Jag njöt av lugnet och den avkopplande musiken. Jag lade mig och somnade ganska snabbt vilket jag hade räknat med. Så skönt att bara få domna bort och hämta kraft.
Kl 19.00 var det dags för trerätters meny i restaurangen. Jag åt kantarelltoast, kungsfisk med palsternackspuré, havskräfta, stenbitsrom o vitvinssås samt chokladsoppa, körsbär o hemgjord glass. Det var över förväntan, utsökt och rikligt.
Miljön är härlig och vi njöt verkligen av att bara sitta och umgås i de olika vackra rummen. Som alltid har vi mycket att prata om och det är betydelsefullt att få dela livet med varandra.
Att få vara i goda vänners lag och bara njuta av livet är helt underbart. Det är avkopplande samtidigt som det ger energi.
Vår goda vän Mia från Göteborg är här hela helgen. Idag begav vi oss till Västra torget för att strosa runt. Det är kul att gå på torget och titta på alla blommor, grönsaker m m. Vi beundrade blomsterlökarna. Vi drog oss ner mot city för att gå i lite affärer. Vi tog en god fika på Malmborgs konditori och bara njöt av livet. Vi besökte några affärer till och provade lite kläder.
Sen åkte vi hem till Tallkullen och åt middag.
Sen blev det en härlig kväll på Spira där vi såg musikalen She loves me. Jag tycker den var bra, över förväntan faktiskt. En romantisk feel good-musikal helt enkelt.
Visst är det härligt att vara bortbjuden på mat och att få äta det som någon annan har lagat. Detta fick jag uppleva ikväll. Jag var bjuden till min goda vän Yvonne som hade dukat så fint med höstlöv och annat. Det var en fröjd för ögat. Det blev även en fröjd för gommen när hon dukade fram det goda för kvällen. Det var gulaschsoppa med vitlökscrème fraiche, oststänger, bröd och ost. Senare blev det kaffe och kaka. Allt smakade utsökt. Vi är tre goda vänner som har tjejhelg/tanthelg, kalla det vad man vill, trevligt har vi i alla fall. Helgen började förträffligt med denna mysiga kväll hos Yvonne.
Min goda vän Susanna startade en ny Facebookgrupp i messenger och gav den namnet Vänfasta Vänners Förening. Jag tyckte det var ett ypperligt namn.
I eftermiddags/kväll träffades några av oss här hemma hos mig. Det var Susanna, Kicki och Bodil. Susanna hade med sin lilla kolgrill, korv med bröd m m. Vid 16-tiden var det riktigt varmt men senare framåt kvällen när vi hade ätit klart fick vi gå in för då var det riktigt kyligt.
Jag är så tacksam för mina fina vänner. Vi finns där för varandra i ur och skur. Vi träffas och trivs tillsammans. Vi äter, vi fikar, vi pratar och delar livet. Vi ber för varandra och boostar oss med en massa tro och hopp. Vänskapsfamiljen betyder mycket för mig. Tack Jesus för alla fina vänner!
Vilken glädjedag! Efter en lååång väntan var det dags för gudstjänst i Pingstkyrkan Jönköping, mitt andliga hem. Här trivs jag och här mår jag bra.
Finaste pastor Chatrine predikade, bandet ledde oss i sång och Anna-Carin mötte oss alla med sitt glada leende i välkomstcentret. Så roligt att träffa så många vänner i församlingen igen. Psalm 122:1 Jag blev glad när man sade till mig: ”Vi skall gå till Herrens hus.”
Känn Dig alltid välkommen till oss i Pingstkyrkan!
Min bror och svägerska var på genomresa och tittade in här på Tallis. Det blev en stadig fika med mackor och kakor. Så trevligt att få umgås och sitta och prata några timmar. Pratet höll aldrig på att ta slut men de skulle vidare till Fjällbacka så till slut var de tvungna att åka vidare.
Idag fick jag besök av min brorsdotter Maria med familj: Alex, Hampus och KC. Det har varit en toppendag. Först åt vi lunch här hemma, maten inne och efterrätten ute.
Sen åkte vi till Vista kulle som är en av mina favoritplatser. Efter att ha strosat runt lite vid lusthuset satte vi fart mot toppen. När man kommer upp kan man gå åt vänster och kommer då upp på toppen av Vista kulle. Där har man en vidunderlig utsikt över Landsjön, Kaxholmen och hela Skärstadalen. Jag gav alla varsin peng som de kunde kasta i önskebrunnen som finns där. Jag kastade själv i ett mynt och önskade något speciellt. Man ska inte säga för någon vad man önskar.
Om man sen går ner åt andra hållet en liten bit har man utsikt över Vättern och Jönköping. Man ser också Taberg som är Smålands näst högsta berg. Tabergstoppen ligger 343 meter över havet. Det är vidunderligt vackert här.
På väg neråt pausade vi lite här och där för att bara njuta av den underbara utsikten.
Sen åkte vi till Vätterstranden. Det blev ett av sommaren bästa bad. Vi hoppade över de underbara vågorna som var ganska stora. Barnet i mig vaknade till liv och livsanden fick ny energi. Så kul!
Det blev också ett besök i Rosenlunds Rosarium. Här är det alltid härligt att strosa omkring. Det fanns fortfarande en del rosor som blommade och spred ljuvliga dofter. Vackras ändå just nu är nog dahliorna som jag älskar. De är så dekorativa.
Jag är tacksam och glad för en underbar dag tillsammans med Maria, Alex, Hampus och KC.
Jag har haft en toppenkväll hos min goda vän Monica. Det blev kräftor, räkor, gott bröd och goda ostar samt en smaskig efterrätt. Vi var ett gäng glada damer och Monicas son Åke. Mycket prat och skratt blev det. Vänner gör livet till en fest! Jag är så tacksam för mina goda vänner.
Ja, för mycket av det goda kan ibland vara underbart! Hos Monica är det alltid generöst uppdukat. Tänk att hennes 17-årige son ville vara med oss hela kvällen! Beundransvärt! Han måste tycka att vi är väldigt att roliga att umgås med…fniss, fniss!
Ikväll kom Malin och hennes pojkvän Daniel hit. Det blev en trevlig kväll med mat, prat och fika. De är fina ungdomar och ungdomarna är vår framtid. Det finns hopp. Nu sover de över här i natt.
Jag har blivit förälskad i Kylle och Kristers fina lilla vovve. Hon är så gullig. Kylle borstar tänderna på henne och jag tyckte det var värt ett foto.
Jag tror Chica börjar känna sig som hemma här och det känns fint.
Jag tror att Kylle och Krister också känner sig som hemma och det känns förstås ännu bättre. Det är jättekul att ha dem här och vi pratar oavbrutet.
Idag efter frukost tog vi en härlig skogspromenad. Sen var det dags för dem att åka vidare. Jag är så glad för dessa heltrevliga dagar vi haft tillsammans. Hoppas vi ses snart igen.
Idag tog vi bussen in till Göteborg City där vi strosade runt i affärer. Några små inköp blev det. Vi åt en god sallad till lunch. Vi var i Gustavi domkyrka och vilade oss. Jag brukar vilja tända ljus och be en bön för någon när jag besöker en kyrka och så gjorde jag även idag. Det känns så fint att få göra detta. Jag stod kvar en lång stund och bad för några saker som ligger mig varmt om hjärtat. Det händer alltid något när vi ber. Bönen är den största kraften på jorden.
Vi drog vidare till Haga där vi gick på ett trevligt café och sen bara tittade i affärer. Det var mysigt.
På kvällen gjorde Mia en mumsig kasslergratäng med nyttig sallad. Vi satt ute och åt i den ljumma sommarkvällen och bara njöt av den goda maten och det trevliga sällskapet. Till efterrätt blev det glass och jordgubbar.
Tacksam för en trevlig lördag med mycket prat och skratt.
Ikväll har vi varit i Applehult hos vår gode vän Ingvar. Vi kom dit redan kl 16.00 för att vi skulle få en helkväll tillsammans. Det var Hans och jag och fem andra vänner. De har gjort iordning en grillplats uppe på en liten höjd med utsikt över en damm. Det är vackert och rofyllt.
Någon passade på att fota maken och mig när vi anlände. Eftersom jag är gift med en jägare så är det han som får stå för det som ska läggas på grillen. Ikväll blev det älg och vildsvin. Själv hade jag packat ner potatissallad, grönsallad, melon och bulgur.
När vi ätit oss väl mätta tog vi en promenad. Vi träffade några Linderödsgrisar som jag stiftade bekantskap med. Nu har jag lärt mig något nytt, kände inte till Linderödsgrisar tidigare.
Ingvar bjöd på goda fruktpajer, vaniljsås och kaffe. Det var en helt underbar kväll. Vi satt ute länge och bara pratade och njöt av den goda gemenskapen.
Idag har vi haft en ljuvlig dag. Vi var bjudna till min goa fina svärmor Gunvor i Horda. Hon är en väldigt snäll och godhjärtad människa och hade i vanlig ordning lagat jättegod mat och smaskig efterrätt.
Vi åt och njöt där vi satt i hennes härliga oas där hon odlar olika blomster. Jag gick runt och botaniserade lite i trädgården och hittade bl a akvileja el akleja. Dessa namn är försvenskningar av det vetenskapliga namnet för släktet, Aquilegia.
Maken fixade med gräsklipparen och Vilma och Albin njöt i solskenet. Det har varit en helt underbar sommardag.
Syrenerna är på väg att slå ut och penséerna är som små konstverk var och en. Nu får vi njuta av allt vackert.
Det har varit en jättefin pingstafton. Efter en skön sovmorgon och god frukost åkte jag till Stenshoppen för att köpa marksten till trädgården. Vi behöver komplettera på ett ställe. Sen blev det en runda på Ica Maxi där jag bl a strosade på deras utemarknad och köpte en fuchsia. Jag kunde inte motstå den. Den var helt underbar, lila och röd. Jag ska plantera den i en stor utekruka. Jag tror inte jag haft någon fuchsia tidigare.
Just som jag gick där kom ett sms från min goda vän Monica. Hon undrade om vi skulle ta en lunch el fika på stan. Det passade utmärkt. Vi träffades och gick till Bryggan där vi åt sallad. Det var gott och trevligt.
Sen bar det iväg hemåt för min bonusdotter Vilma skulle komma kl 16.00. Vi har haft en trevlig eftermiddag och kväll. Vi åt varmrökt lax med pressad potatis och väggasås samt fruktsallad och glass. Vi tog sen en promenad i området och tittade på all ny bebyggelse och strosade runt i de gamla områdena också. Det är fint här i Hovslätt.
Ikväll har vi mellomys. Jag hejar på Tusse och snart är det omröstning. Vi får se vad resultatet blir.