Vår sista dag i Skottland startade med brandlarm på hotellet kl 03.55 och avslutades med försenat bagage

Efter en underbar semester i Skottland vaknade vi den sista morgonen upp av ett larm som tjöt rejält kl 03.55 på hotellet i Edinburgh. Man blir smått förvirrad så tidigt på morgonen och undrar vad som är på gång. När jag tittade ut i korridoren stod de andra resedeltagarna och tittade ut från sina rum iklädda nattkläder. En lite dråplig syn faktiskt. Vi hade nästan blivit som en familj under vår resa (eller som en skolklass tycker min man) och här stod vi nu alla något förvirrade och lättklädda och undrade vad vi skulle göra. Vi insåg att det måste vara brandlarmet så vi bestämde oss för att klä på oss och springa ut. Ingen röklukt och utrymningen funkade fint. Det blev dock en del köer och trängsel eftersom hela hotellet skulle utrymmas. Själv tänkte jag mest på en dam med rullator i vår grupp och hoppades att allt skulle gå bra för henne.

När vi väl var ute på gatan kändes det bra. Vi var i säkerhet. Efter att brandmännen sökt igenom hotellet fick vi gå in igen och försöka sova. Vi lyckades somna om och vaknade sen av väckarklockan. Vi skulle ha en fin dag i Edinburgh fram till kl 14.30 då bussen skulle hämta oss för att köra oss till flygplatsen.

Efter en god frukost lastade vi in våra resväskor i bagagerummet och gav oss iväg till nationalmuseum där vår guide Katarina berättade en massa intressanta saker. Sen gick Hans och jag ut på stan för att uppleva ytterligare några timmar av Skottlands mysiga huvudstad. Det var soligt och vackert väder och vi gick runt i den vackra bebyggelsen och shoppade lite grand också. Vi fick se tillverkning av fudge och provsmaka den. Vi avslutade med en god lunch.

På hemresan åkte vi via Bryssel där vi skulle byta plan. Vår flight från Edinburgh var en timma försenad så vi fick info om att springa när vi kom fram till Bryssel och sprang, det var precis vad vi gjorde. Det skulle ta 18 minuter att gå till vår gate men eftersom vi sprang skulle det gå lite snabbare. Väl framme vid gaten, ganska svettiga, såg vi att planet var 25 minuter försenat. Ok, då hade vi inte behövt springa.

Vi var glada när vi var på planet och styrda kosan mot Landvetter. Snart hemma! Väl framme på Landvetter upptäckte vi att det inte var så många resväskor på bandet och plötsligt stannade det och en text visades att det var sista väskan. Alla vi 22 passagerare i vår grupp var utan bagage. Vi sprang tydligen snabbare än väskorna som inte hann med anslutningsflyget till Landvetter. Jag har aldrig varit med om detta men nu har jag lärt mig hur det går till. Vi fick ta nummerlappar och i tur och ordning lämna våra kontaktuppgifter för att de skulle kunna leverera väskorna dagen därpå. Det kändes lite konstigt att åka hem utan packning men så fick det bli.

Idag kl 15.30 då jag befann mig på Vätterstranden tillsammans med min goda vän Yvonne ringde de och sa att väskan skulle vara i Jönköping inom 10 min. Inga problem – de levererade väskan till stranden. Bra service och toppen eftersom mina två bikinier fanns i väskan. Jag hade på förmiddagen varit ute och köpt en ny baddräkt för att kunna bada och var nu glad att ha några fler torra badplagg att ta på. Hans väska levererades till Skärshult senare under kvällen och då fanns det endast två väskor kvar i skåpbilen, som var ganska full med väskor i Jönköping, och dessa väskor skulle levereras till två av våra resedeltagare i södra Småland.

Resväska levererad till Vätterstranden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )