
Idag lämnade vi stugan vid 11-tiden. Vi sa hej då till våra underbara vänner och styrde kosan söderut.
På vår väg hemåt fick Monica och jag flera fina upplevelser. Vi stannade till i den lilla byn Långban, ett par mil norr om Filipstad. Där åt vi lunch på gästgifveriet som ligger på John och Nils Ericssons föräldragård.
John var en av Sveriges mest berömda uppfinnare och ingenjörer. Han är mest känd för att ha uppfunnit den moderna fartygspropellern och konstruerat pansarbåten USS Monitor, som avgjorde ett berömt slag under det amerikanska inbördeskriget.
Hans bror Nils Ericsson var en av Sveriges främsta ingenjörer, kanalbyggare och järnvägspionjärer. Nils är mest känd för att ha lett byggandet av Sveriges första stambanor samt konstruerat Dalslands kanal och akvedukten i Håverud.
Jag blev eld och lågor när jag längs vägen fick se att det fanns ett gästgiveri där. Jag har guidat en hel del om Nils och John Ericsson när jag haft mina Värmlandsresor så detta var mitt i prick.




I Filipstad besökte vi Johns Mausoleum som finns på Östra kyrkogården. Det var vackert!



Jag känner mig mycket tacksam och glad över en fantastisk midsommarhelg med avkoppling och gemenskap i glada vänners lag. 🙏💛💙🇸🇪🤗