Får se upp till mina dahlior nu

För drygt tre månader sedan, den 9 mars, planterade jag mina nyinköpta dahlialökar i krukor inomhus. De växte så det knakade ganska snabbt. Så fort det var frostfria nätter ställde jag ut dem. Nu blommar de lite grand och är så vackra.

Den ena har nu vuxit förbi mig men de andra håller sig på en något lägre nivå. Det är jättekul med dessa blommor men det har varit ganska mycket arbete med all vattning redan från begynnelsen. De dricker mycket vatten och stökar till det lite inomhus. Nästa år kommer jag att plantera dem direkt i pallkragar ute. Nu följer jag detta med spänning varje dag och kommer säkert att lägga upp fler vackra dahliablommor här i bloggen. De gläder och inspirerar mig.

Glädje kantad av oro

Mamma mådde inte bra idag. Hon hade ojämn hjärtrytm och kände sig dålig. Vi ringde sjukvårdsupplysningen och de rekommenderade oss att åka till akuten. Vi gjorde så.

I dessa coronatider får man som anhörig inte följa med in. Det kändes inte bra att lämna mamma själv där samtidigt som jag vet att de tar väl hand om henne.

Först satt jag i bilen en timma och skrev lite. Sen åkte jag till Mc Donald’s och inmundigade en hamburgare samt en glass. Gott!

Jag fick sen veta att mamma blir inlagd. Det känns bra att hon får stanna kvar och att de kollar upp vad som hänt.

När jag kom hem till Nybro hade jag lovat goda grannen Inga att handla åt henne och gjorde så. Sen blev Sigbritt och jag bjudna till Inga på fika. Så härligt att få sitta ned med mammas goa grannar och bara koppla av, fika och prata. Det blev kaffe, bullar och ostkaka med sylt och grädde. Mums!

Jag passar på att lägga upp några härliga bilder på mamma med några av de buketter hon fick på sin 90-årsdag.