Hemma i Sverige igen

Idag serverades frukost kl 06.00 och avfärden från Bochum var kl 07.00. Vi åt lunch på restaurang Pireus i Neustadt. Det är en grekisk restaurang och maten var utsökt. När vi kom fram till Heiligenhafen fanns det tid till att besöka Scandilines Bordershop innan vi tog färjan från Puttgarden till Rödby.

När vi närmade oss Malmö var det dags för alla tacktal. Det verkar som att alla är nöjda med denna resa och själv är jag toppennöjd. Gruppen av resenärer har varit mycket trevliga och positiva. Busschaufför Åsa, guide Joakim och jag har haft enormt roligt. När jag skulle hålla mitt tacktal till Joakim i bussen på färjan när alla resenärer gått upp på däck blev det känslosamt. Först grät jag för resan har betytt så mycket för mig och sen när jag skulle sjunga en tokrolig sång jag diktat så bara skrattade jag så tårarna rann. Det var helt galet. Till slut lyckades jag i alla fall att sjunga sången och Åsa, Joakim och jag fick en rolig stund. Även om det har varit oerhört mycket information att ta in denna vecka så vet jag inte när jag skrattade så här mycket senast! Rena medicinen för kropp och själ! 👍 Tacksam! 🙏🇫🇷❤️💙

När vi åkte över Öresundsbron passade jag på att ta en fin bild på Kristin och Dennis som satt längst fram i bussen denna dag. Jag tycker de är så fina. Kristin är precis som jag uppvuxen i Nybro kommun men bor numera i Växjö med sin familj.

Det har varit en underbar resa och nästa gång det är dags är det jag som är reseledare. Nu ska jag fortsätta att förbereda mig och läsa mer litteratur. Jag tror det kommer att gå bra. Jag längtar redan till Paris och känner mig laddad till tusen.

Via Bryssel till Paris

Vi lämnade Wuppertal kl 07.00 och styrde kosan mot Bryssel. Väl framme gick vi en runda på Grande-Place som är ett världskänt torg. Det anlades under senmedeltiden och där finns bland annat Bryssels stadshus. Vi hade tid att strosa runt i kvarteren däromkring och insupa den belgiska atmosfären.

Vi tittade på Manneken Pis som är ett känt landmärke i Bryssel. Jag har inte sett honom tidigare och trodde att det skulle vara en stor staty. Så är inte fallet. Manneken Pis är en liten bronsfontänskulptur föreställande en naken liten pojke som kissar i fontänens bassäng. Den uppfördes i början av 1600-talet.

Jag tittade förbi Jeanneke-Pis som också är en fontän och bronsskulptur. Hon är en liten flicka som också kissar i en bassäng. Jag tycker hon är finare än Manneken Pis. Jag gillar hennes ansiktsuttryck. Hon ser så go’ och glad ut. Skulpturen invigdes 1987.

Så mysigt att bara strosa runt i de vackra miljöerna.

Vi åt lunch på Brasserie Ommegang. Där serverades bl a Moules-frites, en rätt som Belgien är mycket känd för. Det är musslor som är tillagade i en vitvinsås och serveras med pommes.

Sen rullade vi vidare och när vi passerade gränsen till Frankrike spelade vi Marseljäsen, Frankrikes nationalsång, och alla fick flaggor att vifta med. Det är en härlig grupp resenärer som är med på noterna.

Oh, vad det var härligt att senare rulla in i Paris. Vi checkade in på två olika hotell ganska nära L’Opéra Garnier vid métrostationen Grands Boulevards.

Efter bara en liten stund var det dags för den första utflykten – Se Paris glittra! Vi började med ett restaurangbesök med trerätters middag för att sen ge oss ut med buss i den vackra kvällen. En av höjdpunkterna var när vi åkte på Champs-Elysées upp mot Triumfbågen och samtidigt spelade Marseljäsen och Champs Elysées med Joe Dassin.

Vi skyndade oss sen till Eiffeltornet för att vara på plats kl 22.00. Varje hel timma efter mörkrets inbrott fram till midnatt blinkar/glittrar tornet under sex minuter. Det är så magiskt och härligt att stå uppe på Place du Trocadéro och titta ut mot La Tour Eiffel. Det blev en jättefin tur och ungefär kl 23 var vi hemma vid hotellen igen.